[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Hercules-flyet letter torsdag aften kl. 2130 (oprindelig 2030) fra Flyvestation Aalborg og flyver via en mellemlanding i Tyrkiet til Oman, hvor der tankes og besætningen får hvilet.
Nytårsaften går turen via Indien, hvor der tankes, til Thailand. Her lander flyet i nærheden af hovedstaden Bangkok.
Her står en ny besætning klar til at tage over, og flyve tilbage så snart flyet er meldt klar til afgang.
Turen er på ca.  10.800 miles.


 

Fakta C-130J-30 Hercules:
  Antal               3
  Max. fart          340 knob TAS (true air speed)
  Besætning        3 / 4 afhængig af passager antal
  Længde            34,36 m
  Spændvidde      40,4 m
  Højde               11,7 m
  Aktionsradius    3100 sømil
  Nyttelast           15 tons eller 128 soldater eller 92 faldskærms-soldater


 

Forsvaret råder i dag over 3 stk. nye Hercules transportfly, som ankom i efteråret 2004.
Som følge af det netop vedtagne forsvarsforlig vil Flyvevåbnet i 2007 modtage endnu et stk. C-130J Hercules.


 

Ud over flytransporten udlåner Flyvevåbnet en specialbygget gaffeltruck, der kan laste og losse containere. Trucken afsendes fredag 31. december til Indonesien fra Billund med et Antonov-transportfly, som Beredskabsstyrelsen har chartret.


 

Forsvaret har tidligere leveret godt 4.500 tæpper til Beredskabsstyrelsens støtte til det katastroferamte område.


 

I aften afgår desuden 4 af forsvarets krisepsykologer med den SAS-luftbro, som Udenrigsministeriet har etableret til Sydøstasien. Efter ankomst til Bangkok henvender de sig til den lokale SAS-administration, der har ansvaret for at indsætte dem, hvor behovene er størst.


 

Forsvarskommandoen moniterer løbende situationen og vurderer mulighederne for hjælp. Brugen af forsvarets ressourcer til katastrofehjælpen styres af Forsvarsministeriet i samarbejde med Udenrigsministeriet.


 

Følg udviklingen på Forsvarskommandoens hjemmeside: www.Forsvaret.dk