[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyvevåbnet
Med tilgang af nye transportfly (Hercules C130 J) og nye helikoptere (EH 101) øges flyvevåbnets kapacitet til at støtte landmilitære operationer og humanitære indsatser, ligesom de tilgåede inspektionsfly (Challenger) giver flyvevåbnet en tilstrækkelig kapacitet til miljøovervågning og til løsning af de hjemlige opgaver i øvrigt, herunder opgaverne i det nordatlantiske område. Herudover udgør opdaterede F-16 fly fortsat en betydelig kapacitet i relation til den hjemlige suverænitetshævdelse (afvisningsbered-skab) og relevant deltagelse i internationale operationer, herunder deltagelse i ”NATO’s Response Force”. Den samlede kampflystruktur, herunder antallet af operative fly, tilpasses i overensstemmelse med aktuelle opgaver og under hensyn til F-16 flyets samlede levetid og mulighederne for på sigt at indfase et nyt kampfly.

Ambitionsniveauet for flyvevåbnets deltagelse med kampfly i internationale operationer fastsættes til otte kampfly på højt beredskab og otte kampfly på lavere beredskab.

NATO’s beslutning om at etablere en stor luftoperationsfacilitet i Karup, der er et væsentligt og højt prioriteret bidrag til NATO’s luftforsvarskapaciteter, medfører et behov for fortsat udvikling af føringsvirksomheden i flyvevåbnet, samt at flyvevåbnet i betydeligt omfang bidrager med operativt personel og støtte til luftoperationsfaciliteten.

Dansk deltagelse i NATO’s kapacitetsinitiativer vedrørende lufttankning og strategisk lufttransport styrkes.

Værnepligten i flyvevåbnet omlægges, således at værnepligtige i flyvevåbnet principielt gennemfører uddannelsen som anført for hærens og søværnets værnepligtige.

Herudover tilpasses flyvevåbnet således:

- Det jordbaserede luftforsvar (DeHawk) nedlægges.

- Der etableres i Flyvertaktisk Kommando en stab, som kan udskilles og udsendes selvstændigt eller sammen med øvrige danske enheder.

-  Der tilmeldes otte kampfly på højt beredskab og otte kampfly på lavere beredskab til NATO, hvilket sammen med fly til den hjemlige opgaveløsning betyder, at der under hensyntagen til et nødvendigt antal fly til uddannelse, de enkelte flys reste-rende flyvetid mv. opretholdes 48 operative F-16 fly, som organiseres i to eskadriller, der placeres på Flyvestation Skrydstrup.

- Ét transportfly på højt beredskab og yderligere to transportfly til lejlighedsvis ind-sættelse på lavere beredskab tilmeldes NATO. Flyene er indeholdt i en transportenhed bestående af 4 transportfly og 3 inspektionsfly, der er baseret i Aalborg.

- Der tilmeldes ét transporthelikopterelement på fire helikoptere på højt beredskab til NATO. Bidragene indgår i en helikopterenhed med 14 EH-101 helikoptere, som blandt andet også varetager det nationale redningsberedskab. Helikopterne er placeret på Flyvestation Karup.

- Der tilmeldes ét observations- og let transporthelikopterelement bestående af fire helikoptere på højt beredskab til NATO. Elementet indgår i en helikopterenhed med 8 Fennec helikoptere.

- Én mobil luftoperationsfacilitet med langtrækkende radar, der er baseret på Flyve-station Karup og Flyvestation Skrydstrup, tilmeldes NATO på højt beredskab. Herudover udgør den samlede radarstruktur en mobil radar (Multebjerg), en stationær luftoperationsfacilitet (Karup) samt to stationære radarer (Skagen og Bornholm).

- Herudover tilmeldes én enhed til etablering af flyvepladser, én kommunikationsenhed, én enhed til visitering og luftevakuering af sårede samt ét stabselement til NATO på højt beredskab.

- Flyvevåbnets Specialskole og Flyvevåbnets Operations- og Føringsskole samles på Flyvestation Karup.

- Hovedvedligeholdelsen af transportfly, inspektionsfly og helikoptere udliciteres, hovedværkstedet på Flyvestation Værløse nedlægges, og flyvestationen afhændes.

Det samlede antal fastansatte i flyvevåbnet fastsættes til ca. 3.400 årsværk og antallet af reaktionsstyrkekontrakter til ca. 250, hvortil der afsættes ca. 2.500 indkommande-ringsdage om året. Forsvarsbudgettet bygger beregningsteknisk på et værnepligtsfor-brug i flyvevåbnet på ca. 100 værnepligtige årsværk.

Der er ved placering af flyvevåbnets enheder og myndigheder lagt vægt på en optimal udnyttelse af den samlede rådige kapacitet, idet den efterfølgende konsolidering kan medføre behov for ændringer.

Der anskaffes følgende materiel til flyvevåbnet:

- Ét Hercules C130 J transportfly.

- Systemer til elektronisk krigsførelse.

-Kommando- og kontrolsystemer til blandt andet F-16 (C3I, Link 16).

- Opdatering af F-16 (M5).

- Deltagelse i PCC (lufttankning og strategisk lufttransport).

- Mobilt ”Control and Reporting” Center.

- Deltagelse i NATO’s fælles finansierede kapacitetsinitiativer (PCC), herunder Allied Ground Surveillance og AWACS.


 

Danmark deltager fortsat i Joint Strike Fighter projektet.


 


Kilde: Hele forligsteksten kan læses på Forsvarsministeriets hjemmeside: www.fmn.dk