[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Anden gang var lykkens gang

Pressen var mødt talstærkt op på Flyvestation Værløse for at forevige begivenheden, da Eskadrille 722 og Søværnets Flyvetjeneste skulle flytte til Flyvestation Karup. Skuffelsen var stor iblandt dem, da de modtog meddelelsen om, at der ikke ville blive noget flyvning til Karup denne dag. En del af pressefolkene valgte herefter at forlade Flyvestationen med det samme, imens den anden del valgte at gennemføre interview med eskadrille chef og chefen for Søværnets Flyvetjeneste, inden de satte sig i en bil for at køre til Karup. Der blev også givet en fotomulighed af en S-61, der gennemførte træning af nye SAR læger på Værløse, hvor der ikke var fare for overisning. Det sker ca. 6 gange om året, at helikopterne ikke kan flyve grundet overisning, men at det lige skulle ske på denne dag var bare uheldigt. Alle pressefolkene blev dog hurtigt enige om, at det var dårlig planlægning fra Presseofficerens side og isen var brudt så smilene igen kom frem hos alle.


Pressen var noget skuffet, da det stod klart, at der ikke ville blive noget flyvning denne dag.

Onsdag morgen mødte den sidste rest af personellet i Eskadrille 722 op på Værløse. Det var de besætninger, som var afsat til at skulle flyve helikopterne til Karup. Der var stor optimisme at spore, til trods for en meget lav sigtbarhed, men her viste helikopterne sin virkelige styrke til næsten at kunne flyve i alt slags vejr! Så til trods for den meget lave sigtbarhed blev der kl. 0900 lokal startet op og helikopterne måtte en tur helt ud på startbanen for at komme i luften, da man ikke visuelt kunne se Helipadden i den tætte tåge.

 
Tågen lå tæt på Værløse, men den var ingen hindring og helikopterne lettede. Og markerede dermed at flytningen nu er definitiv.

En del af personellet fra Værløse havde valgt at trodse vejret og var taget til Eskadrillen for at tage afsked med helikopterne. Mange havde svært ved at forstå, at det nu definitivt var slut med helikopter Eskadrillen og Søværnets Flyvetjeneste på Værløse. Selvom der fortsat vil være udstationeret en SAR helikopter på Værløse vil det jo aldrig være helt det samme og dagen var en klar markering af, at vi nu her på Værløse er gået ind i sidste fase af afviklingen af Flyvestation Værløse som operativ Flyvestation.


Anden gang var lykkens gang og en del af personellet var mødt op onsdag morgen for, at vinke farvel til vores helikoptere

Helikopterne blev ved en ceremoni den 8. januar formelt overdraget til Flyvestation Karup (se "Så blev helikopter-familien samlet").


 

Flyvestation Værløse vil forblive operativ frem til flytningen af transporteskadrillen, Eskadrille  721, som sker den 1. april i år.


 

Flyvevåbnet gennemfører natflyvning
Fra den 12. til den 23. januar gennemfører Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup natflyvning. Der vil derfor kunne høres flystøj omkring de to flyvestationer, uden for normal arbejdstid, i perioden.


 

Redningstjenesten
7/1
- Ambulanceflyvning.
8/1
- Ambulanceflyvning: Patient med delvis lammelser overført fra Samsø sygehus til Århus Kommunehospital.
9/1


 

Historiske datoer i Flyvevåbnet
1951 - 1. januar: Hærens og Søværnets Flyveskole ændrer navn til Flyvevåbnets Flyveskole.
1954 - 1. januar: Eskadrille 730 oprettes op Flyvestation Karup med F-84G.
Eskadrille 729 flytter til Flyvestation Skrydstrup.
Speciel transport-flight oprettes ved Eskadrille 721.
1955 - 3. januar: FR/PR-flight oprettes op Flyvestation Karup med RF-84G.
1957 - 10. januar: Den første Sikorsky S-55 helikopter prøveflyves i Værløse.

1965 - 8. januar: Eskadrille 723 modtager de første F-104G.
1966 - 5. januar: Sikorsky S-61A helikopterne overtager beredskabet på Flyvestation Aalborg.
1967 - 1. januar: Forsvarets Hundeskole ændrer navn til Flyvevåbnets Hundeskole.

1970 - 1. januar: Forsvarskommandoen oprettes.
Flyvevåbnets Fenrikskole sammenlægges med Flyvevåbnets Officerskole.

1980 - 1. januar: Tre luftværnsbatterier fra Nørrejyske Artilleriregiment overføres til Flyvevåbnet.
1982 - 4. januar: Hangar 22 på Flyvestation Karup braser sammen på grund af sne. Tre Draken-fly bliver reddet ud i sidste øjeblik.
1983 - 1. januar: Eskadrille 723 splittes op og den ene halvdel flytter til Flyvestation Skrydstrup til omskoling på F-16.
1984 - 1. januar: Eskadrille 723 får tildelt sin første F-16.

1990 - 1. januar: Forsvarets Vejrtjeneste sammenlægges med Danmarks Meteorologiske Institut og Statens Luftfartsvæsens Flyvevejrtjeneste.
1992 - 1. januar: Draken-eskadrillen 725 nedlægges og flyene overføres til Eskadrille 729.
1994 - 1. januar: Flyvertaktisk Kommando overtager driften af Station Nord i Grønland.
Eskadrille 726 overtager fotorekognosceringen.
1998 - 1. januar: Ved nytårstaflet på Amalienborg ses Flyvevåbnets nye gallauniform for første gang.


 

Oprettet af Presseofficeren den 9 januar 2004