Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Hvalpeoplæringsmodulet er for rutinerede hundeførere og obligatorisk, når der startes op med nye hvalpe. På kurset blev der udvekslet erfaringer og trænet bl.a. sporing, bidearbejde, eftersøgning og miljø, hvor nogle af hvalpene blev udsat for fx elevatorer og rulletrapper i det pulserende byliv i Herning og Viborg.
Hundeførermodulerne afholdes flere gange om året og er åbne for alle tre værn. Blandt deltagerne på dette kursus var bl.a. hundeførere fra Kontrol- og Luftforsvarsgruppen og Flyvevåbnets Førings- og Operatiosstøtteskole, samt to hundeførere fra Hærens Materielkommando.
Hundeskolen står for al indkøb og træning af hunde til hele Forsvaret, og har på årsbasis behov for ca. 80 nye hunde, fortrinsvis Schäfferhunde. Så ejer du en hanhund imellem et og tre år, og skal af med den, af den ene eller anden grund.
Så ring til 99 62 49 85, lokal 8553. Måske vil Flyvevåbnet så købe hunden.
Fotos: Lars Richter, Flyvevåbnets Fototjeneste
Flyvevåbnet yder luftstøtte til Hæren
Den 17.-18. februar bidrog F-16 fra Flyvestation Skrydstrup med støtte til en stor hærøvelse i Oksbøl øvelsesterræn. Flyvevåbnet støtter i over 200 tilfælde om året med F-16 fly til Hærens øvelser i Danmark .
Den Danske Internationale Brigade havde samlet dele af sin reaktionsstyrke til vedligeholdende uddannelse i øvelsen ”Azur Kentaur”, der finder sted hvert halve år. Med to daglige flyvninger ydede flyene støtte til det af hærens personel på jorden, der arbejder med bl.a. måludpegning. Desuden bidrog eskadrille 724 fra Flyvestation Karup med ca. 10 helikoptere af typen Fennec og Cayuse.
Foto af F-16: Jan Kjær Flyevvåbnets Fototjeneste Skrydstrup
Flyvevåbnet støtter Hæren i lufttransport af personel og materiel til Irak
Flyvevåbnet har i løbet af ugen gennemført lufttransportflyvninger til støtte for bl.a. Hæren i forbindelse med udskiftning af danske soldater i Irak. Flyvningerne inkluderede også transport af materiel og gods bestående af særlige køretøjer til beskyttelse af personel i Basrah og Bagdad. Sidstnævnte flyvning er altid forbundet med en vis risiko for beskydning af håndvåben og ikke mindst mandbårne jord-til-luft-missiler. De danske fly er udstyret med et effektivt selvbeskyttelsessystem, som nedsætter denne risiko.
Flyvevåbnets Specialskole starter fjernundervisning
Flyvevåbnets Specialskole har omlagt teoridelen af en række efteruddannelser i elektronik til fjernundervisning på Internettet og Forsvarets eget Netværk. Motivationen bag tiltaget er, at kursisternes teoretiske niveau er meget uens, når de indkaldes til efteruddannelse. Nu får den enkelte kursist mulighed for at bruge nøjagtig den tid, der er nødvendig for at tilegne sig de teoretiske kompetencer. Med det samme udgangspunkt for kursisterne bliver det lettere at koncentrere og målrette den praktiske undervisning. Derudover imødekommes kursister langvejsfra, ligesom Flyvevåbnet reducerer udgifterne i forbindelse med opholdet på skolen.
Foto: Flyvevåbnets Specialskole
High Readiness Force støves af
I den forgangne uge blev der gennemført generel militær efteruddannelse på Flyvestation Skrydstrup. Det var personel fra Flyvevåbnets NATO-bidrag i High Readiness Force (HRF), der fik genopfrisket sine enkeltkæmperfærdigheder. Til sommer skal det danske HRF-bidrag gennem NATOs Operational Evaluation - en vurdering af den enkeltes færdigheder, og af hvorvidt disse lever op til NATOs stillede krav. Der blev undervist i blandt andet posttjeneste, forhold overfor atomare, biologiske og kemiske våben, våbenbetjening, signaltjeneste, førstehjælp og skydning. Blandt de deltagende var personel fra Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup. Efteruddannelsen fortsætter i næste uge.
Fotos: Brian Jacobsen, Fototjenesten/Flyvestation Skrydstrup
IRAN ved Kontrol- og Luftforsvarscenter Vest (KLCV)
I denne uge har KLCV, der er en enhed under Kontrol- og Luftforsvarsgruppen men bor til leje på Flyvestation Karup, afholdt årlig vedligeholdelse – også kaldet Inspect and Repair As Necessary (IRAN). Alle systemer har kørt operativt siden 1. juli sidste år, og i forbindelse med IRAN kunne udstyret omsider blive repareret og vedligeholdt. Når fx en radar vedligeholdes, bliver mange enheder påvirket, hvilket gør vedligeholdelsen til en større udfordring, der selvsagt kræver meget koordination og planlægning. I forbindelse med IRAN bliver nye ting afprøvet på systemet, hvilket ikke normalt er muligt. På den måde opnår teknikerne også mere fortrolighed og rutine med deres arbejde. Både Flyvertaktisk Kommando og Flyvermaterielkommandoen med Hovedværkstedet og Bygningstjenesten har deltaget i dette IRAN.
Missioner med Flyvevåbnets redningshelikoptere
15. februar: Melding om en mand, der muligvis er faldet i vandet fra færge mellem Helsingør og Helsingborg. Området eftersøges i samarbejde med overfladefartøjer og en svensk helikopter uden resultat.
16. februar: Patient overføres fra Rønne til Rigshospitalets Traumecenter via Flyvestation Værløse. Overførelsen bliver udsat til næste formiddag pga. dårligt vejr. Falck overtager den videre transport fra Flyvestation Værløse.
17. februar: Patient med symptomer på blodprop overføres fra Sejerø til Holbæk Sygehus. Efter landing i Holbæk overtager Falck den videre transport.
18. februar: Dialysepatient overføres fra Rønne Sygehus til Rigshospitalet. Patienten flyves til Fælledparken, hvor Falck overtager den videre transport.
Foto: Mikkel Hagstrøm, Flyvevåbnets Fototjeneste
Historiske datoer
16. februar 1955: Flyvevåbnets Taktiske Hovedkvarter oprettes i Karup.
17. februar 1988: Copenhagen Air Traffic Control Automated System (CATCAS) tages i brug.
18. februar 1980: Kaptajn J. F. Autzen - nuværende forsvarsattaché i Washington - lander det første ensædede F-16-fly på Flyvestation Skrydstrup.