[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Dagens program bød på udstillinger, aktiviteter, opvisninger og et æreskommando med deltagelse af såvel Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet - en parade til ære for H.K.H. Kronprins Frederik og Frk. Mary Donaldson. Flyvevåbnet var synliggjort på dagen med udstillinger af bl.a. DEHAWK-missiler, Fennec- og Cayuse-helikoptere samt et F-16-fly, som var et stort tilløbsstykke for de mange besøgende. For første gang var der mulighed for at se Flyvevåbnets nyeste præcisionsbomber, GBU-31. I luften kunne ses formationsflyvning med både F-16-jagerfly samt T-17-træningsfly og helikoptere. Også et Hercules-transportfly samt et Challenger- og Gulfstream fly, der benyttes til V.I.P.-transport og havovervågning, tog turen over Københavns Havn. Flyvevåbnets redningshelikopter udførte en demonstration i Havnen, mens bevogtningstjenesten fra Kontrol- og Luftforsvarsgruppen lavede hundeopvisning på kajen. Alt i alt et indholdsrigt og populært tilløbsstykke, der først lukkede og slukkede sent om aftenen.



Formationsfoto: Jerry H. Andersen, Flyvevåbnets Fototjeneste
Paradefoto: Forsvaret

Flyvevåbnet deltager i stor NATO-øvelse
I perioden d. 3.-20. maj løber øvelsen Combined Endeavour (CE) af stablen i Sydtyskland. Det er USAs europæiske kommando (USEUCOM), der i samarbejde med NATO/Partnership for Peace (PfP) arrangerer øvelsen, som har deltagelse af 40 lande. Det er 10. år i træk, at Combined Endeavor afholdes, og siden begyndelsen har den støt vokset sig større, da den debuterede med kun 10 deltagende lande. Øvelsen har til formål at videreudvikle, planlægge, teste og dokumentere signal- og kommunikationssystemer. Via den udveksling der finder sted, er det muligt at højne den eksisterende viden og videreudvikle på området. Både Flyvevåbnet og Hæren bidrager til øvelsen. Fra Flyvevåbnet er det personel fra Kontrol- og Luftforsvarsgruppen, der i år er draget sydpå for at deltage i workshoppen.

Hæder til Danmarks NATO-bidrag i Litauen
Omkring 80 litauiske brandfolk var samlet til parade på Station 1 ved Siauliai Brandvæsen. En skare af de danskere, der i øjeblikket opererer i Litauen i NATO-regi, deltog ligeledes i paraden. Baggrunden for, at de danske soldater var blevet inviteret til begivenheden, bunder i det givtige samarbejde, som den danske styrke har med Siauliais brandfolk. Paraden blev afholdt som en hyldest til de litauiske brandfolks skytshelgen St. Florian. På denne årlige festdag bliver der uddelt udmærkelser til personalet, og dagen fejres med besøg af byens spidser. Undervejs i uddelingen blev seniorsergent og indsatsleder Dennis Skjold højst uventet kaldt frem foran brandchefen, hvor han modtager et skriftligt hædersbevis for "sin enestående indsats i arbejdet med at etablere et frugtbart samarbejde med de litauiske kollegaer". Danskerne er vellidte i Siauliai, og hæderen til Dennis Skjold en god reklame for Flyvevåbnet og Danmark.

Redningssvømmerne skulle bevise sin kunnen
I den forløbne uge har Eskadrille 722 genopfrisket og kontrolleret redningssvømmernes færdigheder. Det skete på et to dages kursus på Kongsøre Torpedostation, der ligger ved Isefjorden. På kurset, der skal gennemføres hvert andet år, checker man reddernes fysiske træningstilstand; man løber, der svømmes bl.a. 1000 meter overfladesvømning, og man repeterer hvorledes hejseapparatet, der bruges under redningsoperationer, virker. Ligeledes øves der en del førstehjælp, og der sker en gennemgang af det materiel, man har til rådighed i helikopteren. På kurset deltager der ikke udelukkende reddere. Radiooperatørerne ombord på Flyvevåbnets redningshelikoptere fungerer også som backup for redderne. Derfor deltager disse også på vedligeholdelseskurset.
Hvis man tror, at det at kunne svømme hurtigt er nok til at blive redder hos Flyvevåbnet, kan man godt tro om. Inden man bliver redningssvømmer, er man igennem et uddannelsesforløb på 6 – 7 år, hvor man også uddannes som flymekaniker, idet dette også er redderens opgave ombord.

Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste

Missioner med Flyvevåbnets redningshelikoptere
30. april: Tre læger og medicinsk udstyr flyves fra Flyvestation Aalborg til Thisted, hvor det skal bruges i behandlingen af en patient på Thisted Sygehus.

1. maj: Falck, politifolk og udstyr flyves til Femø i forbindelse med et civilt flystyrt. Den ene af de to forulykkede personer flyves herefter til Nykøbing Falster Sygehus.

3. maj: Jolle observerer skib, der lukker olie ud i Grønsund. Olien lokaliseres af helikopteren, og der tages prøver.

6. maj: Blodproppatient overføres fra Rønne til Rigshospitalet.

Foto: Eskil John Nielsen-Ferreira, Flyvevåbnets Fototjeneste

Historiske datoer
1955 – 15. maj: Forsvarets Vejrtjeneste oprettes under Flyvevåbnet.
1955 – 16. maj: Flyradarstationerne Multebjerg og Bornholm oprettes.
1958 – 12. maj: Den første af tre Agusta-Bell 47J Ranger helikoptere ankommer til Flyvestation Værløse og leveres til Grønlands Geologiske Undersøgelser, men flyves fra Eskadrille 722.
1959 – 16. maj: De første tre F-100 Super Sabre ankommer til Flyvestation Værløse.
1966 – 15. maj: To S-61 helikoptere (U-276 og U-277) deployerer via Norge, Færøerne og Island til Grønland for at undersøge egnetheden til løsning af opgaver i Grønland. De er tilbage på Flyvestation Værløse igen den 2. juni.
1974 – 16. maj: Finansudvalget godkender anskaffelse af 32 stk. SAAB-MFI T-17 fly.
1980 – 15. maj: Den første af 8 Lynx helikoptere til Søværnet afleveres officielt i London.
1995 – 11. maj: ET-204, det første F-16-fly til at gennemgå Midlife Update, ruller ud fra Lockheed Ft. Woth fabrikken.

Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste