Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Eskadrille 721 delvis operativ på C-130J
Eskadrille 721, Flyvevåbnets transporteskadrille, er pr. 22. juni blevet delvis operativ på de nye Hercules C-130J-transportfly. Det er noget forud for tidsplanen. At de er delvist operative betyder, at eskadrillen nu må flyve med gods og passagerer til f.eks. Litauen, Belgien og USA. Det betyder dog ikke, at de gamle C-130H-fly kommer til at stå stille. De vil stadig flyve de planlagte flyvninger, og der vil ikke blive flyttet opgaver over på de nye Hercules-fly. Der foregår stadig meget uddannelse og omskoling på C-130J - både teknisk og operativt. Selvom fire besætninger er blevet erklæret delvis operative, hviler de ikke på laurbærrene: Henover sommeren og indtil den 1. oktober i år vil den videre omskoling og uddannelse fortsætte.
Foto: Fototjenesten, Flyvestation Aalborg
Kilde: Presseofficeren, Flyvestation Aalborg
Flyverelever på overgangskursus
Tirsdag den 22. juni påbegyndte 16 officersaspiranter og forhåbentlig kommende piloter et 3-ugers overgangskursus ved Flyveskolen. Formålet med kurset er at forberede aspiranterne på opholdet på flybaserne i hhv. Texas og Alabama, USA og Moose Jaw, Canada, hvor deres pilotuddannelser finder sted. Kurset består af såvel praktisk som teoretisk undervisning. Det teoretiske er vægtet på at få kendskab til de fly, der skal trænes i på de nordamerikanske flybaser, og aspiranterne skal bestå en afsluttende prøve i den pågældende flymanual. Der vil ligeledes være en prøve i flyveteori. I alt gives der 90 timers koncentreret teoriundervisning på de tre uger, kurset varer. Aspiranterne modtager i løbet af kurset også flyvetimer i skolens træningsfly, for nogles vedkommende også timer i formationsflyvning.
Foto: Jerry H. Andersen, Flyvevåbnets Fototjeneste
Kilde: Flyveskolen
Nye løjtnanter i Flyvevåbnet
I denne uge blev 36 officersaspiranter udnævnt løjtnanter af reserven fra Flyvevåbnets Officersskole. Holdet bestod af officersaspiranter fra flere linier: Piloter, kontrol- og varsling, teknik og operationsstøtteaspiranter. Holdet bestod også af en enkelt litauisk pilotaspirant. Årgangen har været meget initiativrig og fulde af gode ideer, og blandingen af unge og gamle tjenestegørende har endnu en gang vist sit værd. Udover at have arrangeret Dansk Kadetstævne 2004 med stor succes, dannede årgangen ligeledes Flyvevåbnets Officersskoles Musikkorps. For pilotaspiranternes vedkommende fortsætter uddannelsen på nordamerikanske flybaser. I forbindelse med udnævnelsen blev der uddelt en række præmier. Udover udnævnelsen af løjtnanter, afsluttede også officersaspiranter og kommende kaptajner deres kurser.
Kilde: Presseofficeren, Flyvevåbnets Officersskole
Åbenhed omkring forligsarbejdet
Flyvevåbnets ledelse har besluttet, at medarbejderne skal være informeret mest muligt om arbejdet med forsvarsforliget. De næste måneder arbejdes der intenst i ledelsen på at få alle ting til at falde på plads, således at intentionerne med forsvarsforliget gennemføres. Flyvevåbnet har yderligere lavet et tiltag, der allerede i næste uge vil komme medarbejderne til gavn: De vil få adgang til en intern hjemmeside, hvor der løbende vil være informationer – med forligstekster og briefinger samt milepæle i projektarbejdet omkring at gennemføre forsvarsforliget.
Missioner med Flyvevåbnets redningshelikoptere
18. juni: Områder i Kattegat eftersøges for olie. Der observeres olie og tages olieprøver.
18. juni: Patient overføres fra Samsø til Århus Amtshospital.
18. juni: Patient overføres fra Rønne til Rigshospitalet.
18. juni: Patient overføres fra Samsø til Århus Kommunehospital.
18. juni: Patient overføres fra Silkeborg til Rigshospitalet.
19. juni: Område gennemsøges uden at finde tegn på noget unormalt, efter at en kæntret båd bliver observeret ved Vejby Strand.
19. juni: To drenge er ikke kommet hjem efter at være taget på fisketur i en jolle ved Storebæltsbroen. Helikopteren finder drengene, der er kolde men ok. Drengene opsamles og sættes af på stranden, hvor moderen afhenter dem.
24. juni: Helikopter overflyver og observerer på et område i Øresund med olieforurening. Observationerne videregives til Søværnets Operative Kommando.
24. juni: Indikation på to aktiverede nødsendere på Nordsøen fra to skibe. To helikoptere flyver til et området og kontakter begge skibe. Alt er vel ombord, og helikopterne returnerer.
24. juni: Båd kæntrer i Limfjorden ud for Klitgaard. Personen i båden bliver bjærget, inden helikopteren når frem.
24. juni: Kvinde med hjerteproblemer og nyfødt barn i kuvøse overføres fra Rønne Lufthavn til Fælledparken, hvorfra Falck overtager den videre transport til Rigshospitalet.
24. juni: Livløs person bringes ind til havnen på Tunø. Helikopteren lander på havnen, og lægen ombord tilser patienten, som bringes til Skejby, hvorfra Falck overtager den videre transport til Århus Sygehus.
25. juni: Pige med kraftig blødning overføres fra Lyø til Svendborg, hvorfra Falck overtager den videre transport til Svendborg Sygehus.
Kilde: Flyvevåbnets Redningscenter
Historiske datoer i uge 27
1962 – 1. juli: Flyvevåbnets Kaserne ved Mørkedal på Færøerne etableres.
1962 – 2. juli: Luftværnsgruppen oprettes da 10. Luftværnsafdeling med fire NIKE batterier overføres til Flyvevåbnet.
1964 – 3. juli: Personel begynder uddannelse i USA ifm. tilbud om fire HAWK eskadriller til Danmark som våbenhjælp.
1971 – 1. juli: Artilleriflyvebatteriet på Flyvestation Vandel ændrer navn til Hærens Flyvetjeneste.
1981 – 30. juni: NIKE eskadrillerne 531 og 532 nedlægges.
1981 – 1. juli: Som den første erklæres Eskadrille 727 operativ med F-16 flyet.
1984 – 29. juni: Det bestemmes at indkøbe yderligere 12 nye F-16 fly.
1987 – 30. juni: Hæren bestiller 12 AS.350L1 Ecureuil panserværnshelikoptere.
1996 – 28. juni: HAWK eskadrillerne 541, 542, 543 og 544 overdrages officielt til Luftværnsgruppen.
1998 – 1. juli: Et lejet Bombardier CL-604 Challenger fly (nr. C-066) ankommer til Flyvestation Værløse.
1999 – 29. juni: 6 af de 9 danske F-16 vender hjem til Flyvestation Skrydstrup efter deltagelse i Operation Allied Force. De har fløjet 216 defensive missioner omfattende 442 sorties. Fem fly har fløjet fire offensive missioner og kastet ca. 25 stk. Mk.82 250 kg bomber mod kommunikationssystemer i Kosovo.
Foto: Jan Kjær
Kilde: Flyverspecialist Carsten Hertz, Eskadrille 534