[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

På det nyligt afholdte NATO-topmøde i Tyrkiet, indgik Flyvevåbnet en aftale om videreudvikling af det fælleseuropæiske F-16 samarbejde kaldet EPAF (European Participating Air Forces). I EPAF indgår Holland, Norge, Belgien, Portugal og Danmark. Aftalen, der blev indgået, omfatter oprettelsen af en såkaldt EEAW (EPAF Expeditionary Air Wing). Med denne opstillede kapacitet, er det planen, at landene fremover vil deltage som en enhed i fremtidige internationale missioner.
Samlet set er disse nationer små i flyvevåbenregi, og samlet kan landene nu bidrage med en betragtelig størrelse enhed med topmoderne fly og våben. Landene har allerede arbejdet sammen i flere sammenhænge, både under konflikten i Kosovo og i Afghanistan. Ikke blot operativt, men også teknisk, har landene arbejdet sammen, siden Danmark fik sine F-16 fly i midten af 1980erne.

Foto: Eskil John Nielsen-Ferreira, Flyvevåbnets Fototjeneste

Danske F-16 i luften for at kontrollere civilt fly for sprængt dæk.
Passagererne på Scandinavia 37 fra Moskva til København, fik torsdag eftermiddag, en oplevelse ud over det sædvanlige, da to F-16 jagerfly kom helt op på siden af det civile passagerfly.
Begrundelsen for at de to F-16 jagerfly fløj så tæt på det civile passagerfly var, at man efter det civile fly tog af i Moskva, havde konstateret dækrester på startbanen hvilket kunne betyde, at Scandinavia 37 muligvis havde et sprængt dæk. Man havde derfor anmodet det danske Flyvevåben (via Kastrup) om at sende Afvisningsberedskabet (to F-16 fly i konstant alarmberedskab) i luften, for at inspicere passagerflyet inden det skulle lande i Kastrup, så piloten kunne træffe de rette foranstaltninger i forbindelse med landingen.
De to danske F-16, som i øvrigt var på vingerne lynhurtigt og var klar til at tage imod Scandinavia 37 så snart det forlod svensk luftrum, kunne konstatere at dækkene på flyet var intakte. Den efterfølgende inspektion da flyet var landet viste heller ingen synlige skader.


Foto: Henning Kristensen, Fototjenesten Flyvestation Aalborg

Forsvarets Beredskabsplan
Forsvaret har på baggrund 11. september færdiggjort første etape i transformeringen af forsvarets beredskabsplaner. Transformationen blev iværksat med henblik på renovering af de gamle planer, der var udformet på baggrund af trusselsscenariet under den kolde krig, til nye planer tilpasset det asymmetriske trusselsbillede.
Der er således nu udarbejdet en færdig overordnet plan fra forsvarskommandoens side, hvilket i næste etape skal gøres anvendelig hos de enkelte operative kommandoer. Herunder tilpasses planen de operative behov og gøres anvendelig til sidste etape.
Sidste etape medfører at de enkelte niveau III og IV enheder skal konkretisere planerne og udfærdige en fuld færdig plan for enheden.

T-17 fly støtter Air Policing i Baltikum
I forbindelse med udskiftningen af personel og overdragelsen af overvågningsopgaven i Litauen, har et T-17 Supporter træningsfly stået standby for, i presserende tilfælde, at kunne støtte ved transport af let materiel til og fra Siauliai flyvebasen. Det er blandt andet piloter, der er hjemvendt efter uddannelse på flyvebaserne i USA og Canada, og som er under omskoling til F-16 på Flyvestation Skrydstrup, der står til rådighed til at gennemføre flyvningerne, hvis dette skulle blive nødvendigt. T-17 flyet har allerede, i denne forbindelse, været på vingerne adskillige gange med materiel til Siauliai, senest i sidste uge. Eventuelle flyvninger er god og brugbar rutine for piloterne, der allerede er uddannede på T-17 flyet.

Foto: Arne Bach Nielsen, Flyvertaktisk Kommando

Turen er kommet til Nordjylland
Demonstrationer med Flyvevåbnets redningshelikoptere er eftertragtede ved sommerens arrangementer rundt omkring i landet. I denne weekend flyver redningshelikopteren, der står klar til udrykning på Flyvestation Aalborg, til Nordsø Action Day 2004 i Hirtshals. Arrangementet er for motorsportsinteresserede, og udover redningsdemonstrationen vil der bl.a. være dragrace-biler og motorcykler, flere udstillinger, bådopvisning m.m. Både Forsvarets Oplysnings- og Velfærdstjeneste, Hæren og Søværnet deltager også i arrangementet i Hirtshals. Det skal nævnes, at helikopterne naturligvis straks aflyser enhver aktivitet, i tilfælde af at der modtages aktuelle redningsopgaver. Redningsdemonstrationerne fortsætter overalt i landet i de kommende måneder.



Missioner med Flyvevåbnets redningshelikoptere
10. juli: Mand med lungeproblemer overføres fra Samsø til Skejby, hvorfra Falck overtager den videre transport til Århus Kommunehospital.
10. juli: Skonnert med 17 personer ombord synker i Kattegat. 15 personer bjærges af omkringliggende skibe. To helikoptere samt et F-16-fly fra afvisningsberedskabet deltager i eftersøgningen, der fortsætter til næste formiddag, hvor dykkere finder de to sidste personer omkommet i vraget. Helikopterlægen assisterer på stedet.
11. juli: Lungepatient overføres fra Samsø til Århus Amtshospital.
12. juli: Mand ombord på sejlskib ved Thyborøn har fået vejrtrækningsproblemer efter en arbejdsulykke. Han opsamles i helikopteren og flyves til Aalborg, hvorfra Falck overtager den videre transport til et sygehus.
13. juli: Patient med formodet blodprop flyves fra Ærø til Svendborg.
13. juli: Kvinde med svangerskabsforgiftning flyves fra Rønne til Rigshospitalet.
13. juli: Redningshelikopter kommer skib med knækket mast ved Bønnerup strand til undsætning. Ingen personer er i nød.
15. juli: Jolle med 3 med tre ombord i vanskeligheder i Roskilde Fjord. Alt blev meldt ok.
15. juli: Fly med mulig dæksprængning inspiceres. F-16 afvisningsberedskabet inspicerer flyet i luften og fandt alt ok.
15. juli: Kvæstet pige overføres fra Ærø til Odense.

Historiske datoer
1956 – 23. juli: Eskadrille 721 etableres som en transporteskadrille og Eskadrille 722 etableres som en rednings- og eftersøgningseskadrille.
1957 – 20. juli: Flyvevåbnet forlader Kastrup, og Flyverdetachement Kastrup nedlægges.
1957 – 20. juli: Flyvevåbnet overtager flyveledelsen på Flyvestation Tirstrup.
1999 – 22. juli: Kontrakten for udviklingen af Air Command and Control System (ACCS) underskrives i Bruxelles.