[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

F-16 fly på øvelse i  Italien
I de næste par uger har Flyvevåbnet ti F-16 fly fra flyvestationerne i Aalborg og Skrydstrup til Deccimomannu Air Base på Sardinien i Italien. De danske F-16 fly skal træne luftkamp i samarbejde med Gruppaer Grottaglie fra det italienske flyvevåben. Formålet med øvelsen er, at forbedre piloternes evner inden for området Dogfight (luftkamp). Målet er at flyve to missioner om dagen hvor i der kan indgå op til ca. 16 F-16 fly. De danske F-16 fly flyver fra Danmark og direkte til den italienske base og støttepersonel og materiel transporteres  med Flyvevåbnets egne transportfly C-130 fra Flyvestation Værløse.

17.270 kvadratmeter skiftede hænder i Karup
Det var svært for direktøren for Forsvarets Bygningstjeneste, Bent Frank, i sin tale at overdøve helikopterne, der startede op på den anden side af hangarportene. De nye helikopterbygninger blev den 20. januar formelt overdraget fra bygningstjenesten til Forsvarskommandoen, videre til Flyvertaktisk Kommando for til sidst at blive tildelt Flyvestation Karup.
- Et sådant byggeri er unikt. Der findes ikke mage til. Men de nye hangarfaciliteter er da også blevet til ved hjælp af dygtighed, god samarbejdsvilje og held, sagde Bent Frank blandt andet i sin tale.
Når han talte om held, mente han, at leverancer af materialer skal passe og vejret må ikke drille for meget. Og der kan altid ske noget uforudset.
Det har da også været et stort projekt. Forsvarets tre helikoptertjenester, der nu er samlet i Karup, har fået 13.000 kvadratmeter nybyggeri og 4.270 kvadratmeter ombygning at boltre sig på. Dertil kan lægges et stort areal med forplads.
Overdragelsen var kulminationen på den del af forsvarsforliget af 1999, hvor det blev besluttet, at helikoptertjenesterne skulle samles i Karup. Til at huse helikopterne og alle de funktioner, der nu engang hører til, skulle der bygges og ombygges for 200 millioner kroner. Byggeriet holdt sig inden for budgettet.
Medarbejderne kan nu glæde sig over moderne, lyse og gode arbejdsfaciliter.

Tekst: Arne Bach Nielsen

Foto: Eskil J. Nielsen-Ferreira
 

Ekstraordinær militærpolitiuddannelse i Flyvevåbnet.
Mandag den 5. januar startede et nyt hold militærpolitiaspiranter ved Flyvevåbnets Førings- og Operationsstøtteskole (FFOS). Holdet er en ekstraordinær uddannelse grundet det stigende behov for Militærpolitipersonel i forbindelse med international tjeneste.

Ti nye MP-aspiranter mødte op til uddannelsen som varer 19 uger. Uddannelsen er den første MP-uddannelse hvor såvel egnet personel fra Flyvevåbnets konstabel- og sergentgruppe og egnet personel fra Hærens konstabelgruppe optages.

19 uger virker måske som kort tid, men varigheden skal ses i lyset af at alle har en bevogtningsuddannelse i forvejen. Uddannelsens indhold er struktureret i tre fagkredse. En funktionsuddannelse (blandt andet MP-bestemmelser og rets og straffeforhold), Nærforsvars-uddannelse som sætter militærpolitisoldaten i stand til under kampforhold at kunne optræde alene og som medlem af en gruppe. Og til sidst en Almen uddannelse der giver militærpolitisoldaten en grundlæggende forståelse for de samfundsmæssige forhold i relation til dansk forsvar samt de nødvendige forudsætninger for at indgå i en militærpolitienhed nationalt som internationalt.


MP-aspiranter i skarp træning.

Dagen vendt på hovedet.
Udover at sørge for overvågningen af dansk luftrum, og deltage i suverænitetshåndhævelsen når et fremmed fly forvilder sig ind i dansk luftrum, så deltager Kontrol- og Varslingssystemet (KVS) naturligvis også i flyvestationernes daglige trænings og øvelsesvirksomhed. For tiden gennemfører danske F-16 træning i operationer om natten, og derfor er KVS travlt optaget af de natlige operationer. Natlige flyoperationer i fredstid er særligt komplicerede, da der er lagt mange restriktioner på den militære flyvning i mørke, så linierne gløder mellem KVS og den civile flykontrol i Kastrup. Vi må sikre os, at den nødvendige koordination mellem militær og civil flyvning lever op til de skrappe sikkerhedsregler. Det er en spændende og intens aktivitet og alle poster er bemandede. Til gengæld skruer vi ned for bluset om dagen, da vi ved at flyvestationerne har gjort det samme, så på den måde har vi for tiden vendt dagen på hovedet.

Operation i klynge.
Det Jord Baserede Luftforsvar (JBL) har i ugens løb trænet de operative hold på missilsystemet DEHAWK. Denne tilbagevendende begivenhed, kaldet puljetræning, blev indledt sidste år og går i al sin enkelthed ud på at alle eskadrillerne, med en kommandoenhed i spidsen, samler udstyret i en ”klynge” konfiguration. Det har vist sig, at enhederne opnår det optimale resultat, når de opererer i klynger af tre eskadriller i stedet for alene. Eskadrillerne og kommandoenheden stiller hverdag med forskellige hold, der så træner computersimuleret luftkrig. Vi har for første gang haft mulighed for at bruge vores nyeste kommunikationsudstyr under træningen og det har øget træningsudbyttet betragteligt. Fordelen ved computersimulation er naturligvis, at vi selv kan programmere flyaktiviteten, så vi har valgt at træne om dagen og holde fri når solen går på hæld – uanset at flyene for tiden flyver om natten.

Redningsaktioner
21 januar 2004: En mand i en jolle melder at han er i havsnød i Koldning fjord. Ved ankomst til område meldte manden via sin     
                              mobiltelefon,  at han selv var kommet i land og ikke længere behøvede hjælp.

Historiske datoer:

21. januar 1948: 5. Eskadrille genetableres på Karup Flyveplads.

22. januar 1948: 5. Eskadrille modtager sin første spitfire.

19. januar 1951: Flyvevåbnet modtager den første af 20 Gloster Meteor F mv. VIII som tildeles ESK724.

18. januar 1980: Chefen for ESK727 MJ C. Hvidt lander med Forsvarschefen General K. Jørgensen i bagsædet, den første danske F-16 fly på Flyvestation Skrydstrup.