[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyet lettede klokken 14.15 dansk tid fra Sønder Strømfjord. Kursen var sat mod Station Nord i noget af det mest nordlige i Grønland. Umiddelbart efter starten viste fjeldene langs den grønlandske vestkyst sig fra sin allerbedste side, mens de lå dér snehvide og badet i solskin. Udsigten blev dog snart afløst af is, is og atter is. Med en medvind på 200 kilometer i timen kunne Gulfstream’en skyde en fart på 1050 kilometer i timen. Den kunne således gøre den 1854 kilometer lange tur på to timer. Mod afslutningen af indlandsisen mod nord begyndte der at dukke højhuse op i horisonten. Tættere på viste det sig dog at være isbjerge, der var fanget af fjordisen. Himlen var skyfri, men at tale om højt solskin ville være at overdrive. Selv om klokken lokalt kun var tre om eftermiddagen stod solen meget lavt. Det var da også først for elleve dage siden, den kom frem fra sit vinterhi. Landingen på Station Nord foregik på en isbelagt grusbane. Og så holdt piloten sig langt væk fra pedalerne til hjulbremsen. Til gengæld blev der bremset med motorerne i sådan en grad, at passagererne nærmest hang i selerne. Der blev afleveret post og gods til de fem mand, der går og holder stationen i gang. Station Nord er en del af suverænitetshåndhævelsen af Grønland. Efter en halv times ophold på Station Nord gik turen vestover mod Thule. En del af turen blev gennemført som et led i at håndhæve suveræniteten. Det betyder, at der bliver fløjet ikke over, men gennem fjorddalene. Det foregik i så lav højde, at besætningen rent faktisk kunne se, hvad der foregik på jorden. Der blev kikket efter slædespor, fly på isen og andet, der kan anfægte Grønlands suverænitet. Der blev dog ikke observeret nogen form for menneskelig aktivitet. Alligevel er missionen rapporteret til Grønlands Kommando. Så er den plet af Grønland inspiceret for denne gang. Det er mildt sagt imponerende at flyve med 550 kilometer i timen i et par hundrede meters højde. Selv om der bliver fløjet så lavt, er det svært for et uøvet øje at forholde sig til fjeldenes og isbjergenes størrelse. Og under drejene sidder man med fornemmelsen af, at det er lige før vingen skraber mod isen. Undervejs blev piloterne informeret om, at sigtbarheden i Thule var for lav til, at de kunne lande. De vendte derfor flyet mod Søndre Strømfjord, hvor de landede kl. 20.40 dansk tid. Da havde de også fløjet 4255 kilometer siden starten fra Søndre Strømfjord tidligere på dagen. Her hviler besætningen ud til i morgen, hvor en ny opgave er planlagt.

Billedtekst: Gulfstream-flyet med halenummer F-313 under sit korte ophold på Station Nord. Termometret viste minus 32 grader.