[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Ud af 80 danske deltagere på Red Flag arbejder de 53 i den samlede værkstedsenhed, som omfatter klarmeldere, motormekanikere, eksperter på flyenes styresystemer, elektronikmekanikere, elektrikere, våbenmekanikere, ammunitionsfolk og kvalitetsinspektører. Teknikerne er opdelt i et hold fra Aalborg og et hold fra Skrydstrup, som arbejder på skift af hinanden henholdsvis nat og dag. Hvert hold ledes af en teknisk officer, assisteret af en hangarleder og en lineleder (udtales: lain-leder)
Seniorsergent Martin Dietz er lineleder for holdet fra Skrydstrup. Han er sammen med hangarlederen, seniorsergent Uffe Lyngholm, ansvarlig for at alle fly er klar til tiden – herunder at de får påfyldt brændstof og eventuelt påmonteret bomber samt at små fejl bliver rettet før næste flyvning.

Samarbejde under fremmede forhold
- Øvelsen giver os en række gode erfaringer i at arbejde sammen med teknikere fra andre lande og under regler, som er meget anderledes, end vi er vant til hjemme i Danmark, fortæller Martin Dietz.
- Amerikanerne er meget restriktive og har faste procedurer for arbejdsgange, som vi normalt bare udfører uden at tænke nærmere over det. For eksempel skal vi søge om tilladelse hver gang vi vil starte en motor op, forklarer han.
Omvendt byder øvelsen også på gode oplevelser med de amerikanske værter:
- Hele basen hjælper os med at udlåne alt det materiel, som vi ikke selv har haft mulig for at have med, for eksempel materiel til at trække flyene ind i hangaren med. På den måde lærer vi en masse mennesker at kende, bemærker han.

Lange arbejdsdage på basen
Hver gang et fly skal ud at flyve, tager det mindst to timer at gøre flyet klar. Dertil kommer løbende eftersyn af flyenes motorer og reparationer af fejl, der opstår undervejs.
Turens første tekniske problem opstod allerede på turen over Atlanten, da et af de seks danske F-16 fly måtte mellemlande i Colorado Springs for at få skiftet en iltbeholder. Flyene blev ledsaget af et dansk Hercules-transportfly med 19 danske teknikere ombord, som i løbet af en halv dag fik flyet på vingerne igen. Og netop på en øvelse som Red Flag er det vigtigt, at teknikerne kan deres kram. Hver gang et fly står stille på jorden koster det piloterne kostbar træningstid. Martin Dietz var en af de 19 teknikere, der fulgte de seks F-16 på den 12.100 km lange flyvetur.
- Det var fan’me en hård tur. Det tog fire dage at flyve hertil med en daglig flyvetid på op til otte timer. Så er man altså træt, når man endelig når frem, siger Martin Dietz, der bliver mat i blikket blot ved tanken om turen tilbage, når øvelsen er forbi.