[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Her midt på eftermiddagen ligger temperaturen ellers i forvejen på niveau med en varm dansk sommerdag, så det er næsten uudholdeligt at stå dér langs flyfeltet, mens piloterne gør sig klar til at flyve ud på den første mission under Red Flag øvelsen.
Dagens mission er en såkaldt ”Familiarization Ride”, som oversat til dansk er en mission, hvor piloterne skal blive fortrolige med området, afprøve procedure for radiokontakt med tårnet og afprøve de såkaldte taxi-planer, som er den rækkefølge, flyene skal køre ud til startbanen i.
Også de danske fly holder med motorerne i gang omspændt af en bølgende varmedis af brændstofdampe. Piloterne sidder iklædt deres matgrønne flyverdragter med tømmerne i hånden klar til at give den sporerne ud over Nevada ørken. Foran flyet går klarmelderne utålmodigt rundt i deres mørkeblå kedeldragter og orange hjelme, mens piloterne afventer ordrer fra flyvelederen.

Som perler på usynlig snor
De første fly begynder at trille ud mod startbanen som perler, der trækkes langsomt på en usynlig snor. Det første fly tordner pludselig derudaf og letter langt henne ad banen med en hale af sort røg efter sig.  Som nogen af de sidste får de danske F-16 fly tegn til én efter én at bevæge sig ud mod start banen. I et af flyene er der en advarselslampe, som ikke opfører sig som den skal. Slukøret må piloten standse motoren, mens han ser kollegerne rulle ud mod opmarchpladsen. Han kommer ikke til at flyve i dag.
På opmarchpladsen går teknikerne en ekstra runde omkring flyene, inden de endelig får lov at trille det sidste stykke ud mod startbanen. Snart peger det første næsen mod himlen og sekunder efter følger det næste. Nevadas tørre vidder ligger nu åbne for flyenes vinger. Stilheden lægger sig som en dyne over hele Nellis Air Force Base, mens de sidste fly forsvinder i den skyfri himmel.  Flyfeltet ligger øde tilbage som gigantisk parkeringsplads efter varehusets lukketid – dog med enkelte fly tilbage som enten lider af tekniske problemer eller står som reservefly.

Tekst og foto: Jan Hallin, Flyvertaktisk Kommando