Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Der tages derfor skarp afstand fra at betegne flyvninger i Flyvevåbnet (FLV) som rene cowboy-flyvninger, der grundløst generer folk på jorden. Tværtimod bliver der både i flyvebestemmelserne og under planlægningen af den enkelte flyvning taget nøje hensyn til tredjemand netop med henblik på at minimere støjgener for disse. Til hver flyvning gives der en autorisation, der specificerer formål og eventuelle begrænsninger. Den indeholder også retningslinier for den tilladte minimumsflyvehøjde under flyvningen.
Flyoperationer, herunder specielt jagerflyvning tæt ved jorden, er særdeles komplekse, og er en ekstra belastningsfaktor for piloten, da man helt bogstaveligt kan ramme jorden. Der er et meget afgørende behov for at træne denne disciplin. Såfremt træning i operationer i lav højde ikke kunne indgå i den daglige uddannelse, træning og rutinering af piloterne, ville det under indsættelse i skarpe operationer medføre en uacceptabel høj risiko (for alle).
Eksempelvis kan nævnes, at danske F-16 fly under Operation Enduring Freedom i Afghanistan, efter anmodning fra styrker på jorden, udførte flyvning i lav højde netop for at hjælpe trængte landstyrker ud af en kritisk situation. Det er Flyvevåbnets klare holdning, at alt personel, som deltager i skarpe indsættelser, skal være veltrænede i de discipliner, de skal udføre under indsættelse. Dette gælder også for piloter og deres træning i lavflyvning. Man kunne vende problematikken på hovedet – havde danske F-16 piloter ikke kunnet udføre lavflyvningsoperationer, tja – hvem ved, hvordan det så var gået de jordstyrker, som skulle have den kritiske hjælp her og nu!
Flyvevåbnet forsøger i størst mulig udstrækning at træne lavflyvning i særlige øvelsesområder og på lavflyvningsruter over særligt tyndt befolkede områder, herunder også under øvelser i udlandet. Da der i Danmark kun findes et ganske lille antal øvelsesområder til træning af F-16 fly, er der et behov for også at træne angrebsøvelser andre steder. FLV forsøger gennem brug af bl.a. egne flyvestationer som træningskompleks, at minimere gener for tredjemand. Der er på flyvestationerne indført aftaler om varsling af personel om forestående angrebsøvelser med fly, inden disse gennemføres.
Det er særdeles vigtigt, at piloter behersker discipliner, der kan anvendes i forskellige typer mål med varierende problematikker for piloten. Kunne man kun træne på de meget få træningsområder, vil piloterne ikke få den nødvendige udfordring i træningen, da der ret hurtigt vil blive tale om at gøre det samme igen og igen. Man kunne sammenligne det med en bilist der kun træner i at køre til den samme lokale bager, og kun om sommeren. Det ville de fleste formodentlig ikke acceptere som værende en acceptabel baggrund for at kunne erhverve et kørekort.