Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Jyllands-Postens dækning den 17. februar af MELISSA´s forlis indeholder en række forkerte fakta om redningshelikopterne og deres indsættelse.
Jyllands-Postens dækning den 17. februar af MELISSA´s forlis indeholder en række forkerte fakta om redningshelikopterne og deres indsættelse.
For det første:
Flyvevåbnets redningscentral (RCC) stiller altid fly til rådighed, når der er mulighed for at redde liv. Det var også tilfældet i MELISSA forliset. Jyllands-Postens journalist baserer sin artikel på indsættelsen efter, at redningshelikopterne er trukket ud, og genindsættelse for at lede efter omkomne overvejes. På dette grundlag drager han vidtrækkende og usande konklusioner om Flyvevåbnets dispositioner i forbindelse med livredning og økonomi. Det er hævet over enhver tvivl, at journalisten ved en mere seriøs efterforskning kunne have set betydningen af denne skelnen mellem livredning og eftersøgning efter omkomne, men vælger den mere sensationelle tilgang, der er baseret på hans egen fejlagtige konklusion. Flyvevåbnet må på det skarpeste tage afstand fra denne form for journalistik og beskyldningerne mod redningspersonellets etik og moral.
For det andet:
Flyvetiden anvendt på redningsaktioner, patienttransporter, assistance til skibe i nød m.m. har været forholdsvis uændret i perioden 2001 – 2003. Der er i gennemsnit per mission anvendt fra 1 time og 30 minutter for år 2002 til 1 time og 37 minutter i årene 2001 og 2003. En jævn uændret tendens over årene og ikke som anført i Jyllands-Postens faktabox. Behovet for træningsmissioner, VIP-flyvninger og andre ikke akutte flyvninger har derimod varieret. S-61 har en maksimal flyvetid på mellem 3½ - 4½ time afhængig af last, vejr og mission.
For det tredje:
Udfasning af S-61 redningshelikopteren og indfasningen af EH101 helikopteren giver ingen reduktion i redningsberedskabet. Det er korrekt, at Flyvevåbnet gennemfører skiftet på en intelligent og økonomisk forsvarlig måde. Det skylder vi skatteborgerne. Disse planer udarbejdes naturligvis således, at der til stadighed kan være tre helikoptere på beredskab med tilstrækkelige reserver og med tilstrækkelig flyvetid. Jyllands-Postens spekulationer vedrørende reservedele og eftersynsplaner er ikke baseret på fakta.
Jyllands-Posten medgiver i deres leder 17. februar 2004, at der er forskel på redningsaktioner og eftersøgning af omkomne. Denne skelnen har dog ikke haft indflydelse på Jyllands-Postens dækning af forliset, idet der fortsat søges en sensationsagtig sammenhæng mellem selve redningsaktionen og eftersøgningen. Det er Jyllands-Postens holdning (citat): ”Selv om SOK selv var overbevist om, at kutteren allerede var sunket med sit mandskab, var der god grund til at vise flaget og flyve videre, så længe andre bevarede håbet og fortsatte – i givet fald også for at bjerge de døde”. Et prisværdigt synspunkt, der dog har en konsekvens: Eftersøgning af omkomne med helikoptere vil kompromittere redningshelikopternes beredskab, såfremt en ny redningssituation skulle opstå. I den aktuelle sag valgte SOK og FTK om morgenen at indsætte redningshelikopterne i eftersøgningen, hvilket var begrundet i den store medie interesse og hensynet til de pårørende.
Oprettet af STCH