[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Derefter blev alle opfordret til at gå uden for hangaren for at nyde synet af et suverænt ”airshow”, hvor otte fly perforerede den blå himmel over Konya Air Base. Ceremonien blev afsluttet med et cocktailparty, hvor deltagerne kunne hilse af med hinanden.


 

Den officielle del af NAM var overstået, og tilbage var der bare at få pakket sammen, inden turen gik hjem.
Sygdom satte sit præg på NAM.
Tynd mave blev et stort samtaleemne på NAM. Ja, du læste desværre rigtigt!

I over en uge har næsten alle, der deltog i NAM haft problemer med maven. Symptomerne har været diarre og mavesmerter. Enkelte har også døjet med kvalme og feber, og for nogen blev det så slemt, at de måtte have antibiotika. Det satte selvfølgelig sit præg på hele NAM, i og med, at man blev nødt til at melde fra til mange af træningsmissionerne, fordi piloterne var for syge til at flyve. Det var ikke kun danskerne der var hårdt ramt. Ud af 120 tyske deltagere fik 100 tynd mave og englænderne måtte hente en læge hjemmefra, til at hjælpe med at få løst problemet.

Man har ikke været i stand til at lokalisere hvad årsagen var, men personellet blev informeret om at være ekstra påpasselige med hygiejne og hvad de spiste. Problemet fik faktisk så stort et omfang, at den danske ledelse valgte at hente to ekstra piloter til Tyrkiet, som kunne flyve to af de i alt syv F-16 fly hjem til Danmark, efter NAMs afslutning i fredags.

Danmark diskede op med sild og snaps.
Under NAM er der også blevet tid til en smule socialt samvær på tværs af landegrænser. Og i den anledning tog værtsnationen initiativ til et stort sammenskudsgilde, hvor landene hver især skulle servere deres hjemlands specialiteter.

”Vores hot-dogs var en kæmpesucces. Vi langede 400 hot-dogs, 500 snapser og  flere hundrede sildebidder over disken” fortæller Jesper  Nielsen og Mick Ohlsen fra Materielafdelingen, som var blandt de elleve mand der stod for serveringen. Der var fuld tryk på, og derfor havde de heller ikke selv tid til at komme rundt for at smage på blandt andet tjekkisk øl og græsk tzatsiki. 

Der var også ungarsk gullash, som man kunne skylle ned med rumænsk snaps. Hvis kål er ens favorit, kunne man snuppe en portion sauerkraut hos tyskerne. Men der var nok flere, der foretrak at hilse på Jack Daniels i selskab med amerikanerne. Så selvom sygdom har lagt en dæmper på det sociale islæt på basen i Konya var arrangementet godt besøgt. Omkring 800 spiste og skålede med hinanden.

Ingen problemer i den danske afdeling.
Den sidste dag på NAM skulle al det medbragte materiel pakkes ned. Noget skulle i en container og andet skulle med Hercules’en hjem, så personellet havde travlt i den store hangar, hvor materielafdelingen har holdt til under hele NAM.

”Det har kørt stille og roligt og vi har ikke haft nogle problemer i de to uger vi har været her i Tyrkiet”, fortæller kaptajn Jan Bauer der har været teknisk leder af afdelingen, hvis opgave er at levere flyveklare fly til operationsafdelingen.” Og de danske F-16 fly har ”opført” sig eksemplarisk under hele NAM, hvorimod hollænderne har haft nogle problemer. For eksempel måtte et af deres fly lande på en anden base, fordi den fik motorproblemer under en af træningsmissionerne” siger Jan Bauer.

Teknisk officer Søren Christensen supplerer og fortæller, at materielafdelingen egentlig har mest travlt i opstartsfasen, og når det hele skal skippes tilbage til Danmark. Bortset fra den sygdom som deres afdeling også har været ramt af, udtrykker de begge stor tilfredshed med NAM. Også fordi sådan et arrangement giver mulighed for at skabe kontakter til de andre landes materielafdelinger.

”Vi har hjulpet hinanden på den måde, at vi allerede i marts holdt et møde her i Tyrkiet, hvor vi blev enige om hvad vi hver især skulle medbringe her til NAM. Det betyder at vi har flyttet meget mindre udstyr med herned, end hvis vi skulle have haft det hele med selv. Desuden kan vi også låne småting ved hinanden, hvis der opstår behov for det”, siger Jan Bauer.

Afgang fra Konya Air Base.
Fredag var den sidste dag på NAM. De syv F-16 fly fra Danmark tog af sted tidligt om morgenen med kurs mod et Danmark, hvor temperaturen ligger væsentligt under, hvad det danske hold har oplevet i Tyrkiet. Her har været solrigt og omkring 30 grader lige fra deltagerne ankom for godt to uger siden.


 

I løbet af formiddagen blev bagage og paletter pakket, så det var klar til at læsse i Hercules flyet, der skulle ankomme i løbet af eftermiddagen. Næsten alle var færdige med deres opgaver længe før Hercules’en landede, og ventetiden blev brugt til at udveksle smågaver med nogle af dem, personellet havde mødt fra de andre nationer. Der blev drukket kaffe og spist pizza, og alle var meget spændte på om flyet ville lande til tiden. Det gjorde det og fem timer senere kunne et hold trætte soldater hoppe ud af Hercules flyet, der landede planmæssigt i Skrydstrup klokken 20.50. Her sluttede dette års NAM.