Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af Line Lærkholm
Redder og anden tekniker Ole Heede er i gang med et større uddannelsesprogram, der skal gøre ham til første tekniker. Som første tekniker vil han bl.a. have til opgave at hejse udstyr og personer op og ned fra helikopteren under redningsmissionerne. ” Vi får et såkaldt udtjekningsprogram. Man står selv for at planlægge sit forløb. Det sidste punkt på mit udtjekningsprogram er allerede lagt ind i vagtkalenderen. Ud over de praktiske opgaver jeg skal igennem, har jeg fået en liste med bøger, jeg skal læse. Til slut skal jeg også til en skriftlig prøve”, fortæller Ole Heede. Det kan vare fra tre måneder til et halvt år at komme igennem programmet, afhængig af hvor mange vagter redderen har.
Ole Heede
I nattens muld og mørke
FOV’s udsendte var med, da redningshelikopter og besætning fløj en natmission som led i Ole Heedes uddannelse til første tekniker. Med ombord var også en af de vagtlæger, der er med, når redningshelikopteren skal redde nødstedte eller transportere patienter. Nattens mission foregik i det nordlige Store Bælt, hvor søværnets orlogskutter FARØ lå klar til at spille rollen som skib i nød. Da helikopteren nærmede sig FARØ, gik Ole Heede hen til hoisten, der er den mekanisme, som bruges til at hejse mennesker og materiel op og ned.
Klar ved hoisten
”En del af øvelsen gik ud på at hejse en redder ned i drop dinkey’en, der er en oppustelig flåde, som jeg smed i vandet først. Jeg opererede hoisten, og over radioen talte jeg med vores fartøjschef i helikopteren. Han fløj efter mine anvisninger. Først hejste jeg en guide line eller styreline ned til folkene på FARØs dæk. Guidelinen sidder fast på den redder, som jeg hejste ned bagefter. På dækket bruger man guidelinen til at trække redderen til sig. Efter at redderen var sat ned på dækket, satte jeg lægen ned og efter ham båren. Jeg havde også fastgjort en guideline til båren, ellers kan den komme i spind. Til sidst satte jeg pumpen ned. På de missioner hvor vi skal hjælpe en kutter, der er sprunget læk, og hvor det vælter ind med vand, sætter vi et par pumper og brandstof til pumperne ned på kutteren. Pumper hejser vi ikke ned med hoisten. Til pumperne bruger vi almindeligt tov. Når en pumpe er sat ned på dækket af en nødstedt skib, skærer vi tovet over og slipper dermed forbindelsen med skibet. Det gør vi, fordi vi i hårdt vejr kan risikere, at skibet rammer helikopteren, når det bliver løftet op på en høj bølge. Det gælder om hurtigt at aflevere det, vi skal og så igen komme på sikker afstand af skibet,” fortæller Ole Heede.
Alt skal falde i hak
Da Ole Heede havde hejst både redder og læge, samt alt udstyret op igen, satte redningshelikopteren igen kursen mod Roskilde. Undervejs havde fartøjschef Günther Heinrich et par kommentarer: ”Ole klarede sig fint, men et par skønhedsfejl kan man jo altid finde”. Selv mener Ole Heede, at det sværeste ved at hejste personer og udstyr op og ned er kombinationen af de mange ting, der på kort tid skal falde i hak. ”Før i tiden hag jeg ude i snoren i hoisten, og det var første redderen, der havde ansvaret. Nu skal jeg have ansvaret, jeg skal til at passe på og kan godt få lidt sommerfugle i maven. Det der er svært, er at det meget hurtigt kan gå galt. Det er ikke altid, at planen holder,” siger Ole Heede.
Tekst: Line Lærkholm, Forsvarets Oplysnings- og Velfærdstjeneste.
Artiklen har tidligere været bragt i bladet Forsvarsfokus.