[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det betyder at brugen af luftrummet fremover bliver fleksibel, forstået på den måde, at det område, der er defineret som et lukket militært træningsområde, udmærket kan benyttes af den civile rutetrafik, hvis området den pågældende dag ikke benyttes af militære fly.
Implementeringen af aftalen kommer til at foregå i to faser, hvoraf den første fase træder i kraft fra den 25. november. I den første fase har man etableret en luftstyringsenhed og tilrettelagt et træningsområde i Nordsøen, vest for Vadehavet, samt et nord for Skagen. 
I den næste fase, som træder i kraft til marts vil yderligere ændringer blive implementeret. Blandt andet planlægger man at nedlægge eller flytte gamle træningsområder.
Udviklingen har skabt behov for koordinering.
Behovet for en øget koordinering i brugen af luftrummet har flere årsager: Den civile brug af luftrummet har været stadigt stigende igennem en årrække. 
Dertil kommer at Flyvevåbnet har ændret træningsmønstre for F-16 flyene, og derfor har brug for mere plads til at udføre træningsmissioner på.

F-16 Fighting Falcons smider flares. Foto: Henning Kristensen, Fototjenesten Flyvestation Aalborg.

Nye procedurer er udarbejdet i fællesskab.
Siden aftalens indgåelse har repræsentanter fra Flyvertaktisk Kommandos Lufttrafiksektion og Flyvesikringstjenesten i tæt samarbejde udarbejdet de regler og procedurer, der fremover skal sikre den mest effektive og  koordinerede udnyttelse af luftrummet.
Endvidere har man etableret kontorer, hvor tre civile og to militært ansatte i fællesskab bemander og styrer den luftstyringsenhed, der er en del af aftalen. Denne luftstyringsenhed er udstyret med særlige terminaler, der har direkte forbindelse til Bruxelles, hvorfra den overordnede overvågning af europæisk flytrafik finder sted.
Stor tilfredshed i Flyvevåbnet.
Chefen for Lufttrafiksektionen i Flyvertaktisk Kommando major Palle Nyholm Træholt udtrykker stor tilfredshed med den nye aftale: - Vi får en langt bedre koordination af den civile og militære flytrafik end hidtil. De militære flyvninger får første prioritet, hvis de er bestilt dagen i forvejen. Men hvis der er dage, hvor vi ikke har brug for områderne til at træne i, er det muligt for den civile lufttrafik at benytte ruter, der går igennem træningsområderne. På den måde bliver det civile rutenet og den militære træning tilpasset efter hinanden, siger Træholt.
Derved er der etableret et samarbejde imellem de civile og militære instanser, som fremadrettet er i stand til at møde de udfordringer der opstår i forbindelse med ændrede luftrumsstrukturer, vurderer Palle Nyholm Træholt til sidst. 

Tekst: Susanne Bøgh Mortensen.