[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Den eneste transportform som er sikrere end flyvning, er elevatorkørsel. Og sikkerheden opnås ved at være "bagklog på forkant", som major John Blågreen udtrykker det.

Blågreen er flyvesikkerhedsofficer i FMK (Flyvematerielkommandoen), og han beskæftiger sig bl.a. med godkendelsen af de 14 nye helikoptere, som Danmark har bestilt hos AgustaWestland.

Til den aktuelle sag om udsættelsen af leveringen af EH 101 siger den tidligere flymekaniker:

- Leverandøren har selv påpeget problemer med den type halerotor, de danske helikoptere er udstyret med. Vi vil ikke risikere liv og penge før problemet er undersøgt til bunds, og der foreligger en klar og dokumenteret undersøgelse af sikkerhedsproblematikken".

Men ellers handler flysikkerhed om kvalitet. I forbindelse med produktionen af EH 101 har FMK aftale med de britiske kvalitetsmyndigheder, som uafhængigt sikrer, at AgustaWestland følger den rigtige procedure. Kvalitetssikringen omfatter detaljer helt ned til helikopterens enkelte møtrikker.

Samme procedure med kvalitetssikring blev brugt under produktionen af de nye Herkules transportmaskiner, hvor FMK engagerede de amerikanske myndigheder til at kigge Lockheed Martin over skuldrene.

Året rundt monitorerer John Blågreen og en kollega sikkerheden i Flyvevåbnet. Den almindelige vedligeholdelse inspiceres og personalets indstilling til sikkerhed tjekkes rutinemæssigt.

Også Flyvertaktisk Kommando har en afdeling for flysikkerhed med seks 
 
Kilde www.fmk.dk