[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Siden forrige uge og til i dag den 28. februar er der udført seks flyvninger, der har været under kontrol af Batmobilen. Den mobile CRC er underlagt CRC’en i Maageroy nord for Oslo, som dagligt varetager kontrollen af jagerflyene i det sydlige Norge. Hertil kommer, at tre af Nato’s flyvende radarstationer, de såkaldte AWACS-fly, deltager i øvelsen og dermed overtager en del af kontrollen med jagerflyene.
- Vi ville gerne noget mere ”i luften”, men vi er begrænset af de missioner, vi får tildelt, siger premierløjtnant Sidsel N.H. Larsen, der er Fighter Allocator.

Måske kunne det umiddelbart se ud til, at Batmobil-folkets arbejdsbyrde kan ligge på et lille sted, men det er langtfra tilfældet. På operationssiden ligger der timevis af forberedelse til næste dags flyvninger. Men ikke nok med det. Batmobilens primære opgave i forbindelse med øvelsen er at udvikle erfaringer og procedurer for, hvordan den mobile enhed skal komme frem til slutfacit – at være tilmeldt Nato’s High Readiness Force (HRF) i 2008 med et beredskab på 10 dage.
- Der mangler en hel del, før vi er nået så langt. Vi skal have den mobile Long Range Radar, Link 16, Secure Voice og Satcom, bare for at nævne nogle ting. Det er en ret kompliceret ting at deployere, men vi bruger meget af vores tid til at opgradere procedurer og planlægge alle de praktiske ting. Derfor er øvelsen her en vigtig brik til, at vi kan være 100 procent klar i 2008, siger operationsleder kaptajn Jørgen Egballe og Detachment Commander Claus Elberth samstemmende.

Billedtekst:
Når Batmobilen er fuldt operativ i 2008 skal der være omkring 12 mand i operationsrummet. Som det fremgår af billedet, der er taget ind gennem ruden i containeren, skal der anskaffes containere, der er væsentlig større.

Tekst: Arne Bach Nielsen
Foto: Batmobilen