[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Bikini-instruktører og øvrig øvelsesstab mødte ind mandag den 13. juni og var tirsdag den 14. - efter indledende briefinger og tekniske forberedelser – klar til at rykke fra land med Søværnets skib "Sleipner" for at afprøve programmet og på egen krop teste procedurerne inden deltagerne kaster sig ud i strabadserne.

Major J.O. Peitersen (PEI) fra Flyvevåbnets overordnede afdeling for Flyvesikkerhed har stået i spidsen for planlægningen af øvelsen og er under øvelsen chef for øvelsesstaben. Tirsdag aften kunne PEI fortælle, at alt var klappet og klart til den egentlige øvelsesstart onsdag, og at selv vejret var i bedring.

"At Vorherre valgte mandagen til at åbne himlens sluser og tirsdagen til gradvist at fjerne skyerne og skrue lidt ned for vindstyrken, lover godt for de kommende dage. Skulle Vorherre ombestemme sig, er vi dog også forberedte på det og kan stadig gennemføre øvelsen i regn, kulde og blæst, som også piloternes overlevelsesudstyr på havet er designet til at kunne klare. Det gode vejr påskønnes dog af de mange piloter og besætningsmedlemmer fra alle Forsvarets fly og helikoptertyper, der de kommende dage skal lande i havet og træne den efterfølgende overlevelsesfase for til sidst at blive samlet op af redningshelikoptere, slutter PEI.

Øvelse Bikini er blot èn af brikkerne i Flyvevåbnets hårde satsning på flyvesikkerhed, og det faktum, at Bikini i år gennemføres for 41. gang vidner om den lange tradition for flyvesikkerhed i Forsvaret.

I artiklen "Mere om øvelse Bikini på hjemmesiden kan du med PEI’s egne ord læse mere om, hvordan Bikini-øvelsen gennemføres og om de oplevelser, der venter F-16 piloter, Hercules- og Challenger-piloter, T-17 piloter samt Forsvarets helikopterpiloter i havet ud for Ebeltoft.

Af Major og Presseofficer Kim Donslund.