[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Daglig rutine blev til en skarp situation, da flyvevåbnets Challlenger havmiljøfly i mandags gik på vingerne for at overvåge det danske farvand.

Taget på fast gerning
Lige udenfor Hanstholm i Nordjylland fik radaroperatør Sven Possekel et billede af en mulig miljøsynder. Et skib var på en sydgående kurs i den danske del af Nordsøen.

- Der er en sort streg på radarskærmen. Det er typisk tegn på olieforurening. Det har bl.a. noget og gøre med den måde overfladen kruser på vandet, siger radaroperatør Sven Possekel.

Mørket har sænket sig over Nordsøen, så flybesætningen har ikke mulighed for visuelt at konstatere udledningen efter skibet. Derfor vender piloterne flyet rundt, for at tage radarbilleder af den mulige miljøsynder.

- Vi tager et par radarbilleder, hvor positionen også er angivet. Det er vigtigt, hvis vi skal bevise en olieforureningen og det skal holde i retten, siger andenpilot Bjørn ”RØM” Møller.

Havmiljøflyvninger i Flyvevåbnet:

Siden 1998 har Flyvevåbnet varetaget opgaven med miljøflyvninger.

De skal være med til at forhindre miljøkatastrofer på de danske kyster.

Challengerflyene er udstyret med en radar, der kan se olie på havoverfladen i al slags vejr. Både dag og nat.

Flyvevåbnet skal udføre 500 timers havovervågning om året.

I forhold til den fastsatte norm, har Flyvevåbnet levet op til forpligtelsen til og med 7. oktober 2005.


Nyt kamera
Billederne bliver taget og miljøflyet kontakter flyvevåbnets Rescue Coordination Center, der melder om en mulig olieudledning fra det endnu ukendte skib til Søværnets Operative Kommando. Besætningen får besked på at blive i området.

- Vi får radiokontakt med skibet. Kaptajnen og besætningen hævder, at de ikke har udledt noget, siger Bjørn Møller.

Skibet er maltesisk indregistreret og det er på vej fra Riga til Hamborg med en last kul. Og flybesætningen er ikke i tvivl om, at skibet at har foretaget en udledning. Challenger overvågningsflyet har nemlig et nyt infrarødt kamera med.

- Det er første gang vi bruger det i en skarp situation og vi kan tydeligt se udledningen fra skibet, siger radaroperatør Sven Possekel.

Da skibet er på vej til Hamborg, bliver de tyske myndigheder kontaktet. De inspicerer skibet i havn. Under inspektionen finder de tyske inspektører tegn på udledning af olieblandet vand. Skibet bliver tilbageholdt i Hamborg.

Olie i vandet
De tyske myndigheder har beregnet, at skibet har udledt ca. 40.000 liter olieblandet vand med et olieindhold på 200 liter olie. Hvis der falder dom i sagen vil skibet, efter tysk ret, kunne idømmes en bøde på ca. 300.000 kroner. Det glæder flybesætningen sig over.

- Normalt håber vi at der ikke er miljøsyndere derude, men når vi fanger en, så er besætningen selvfølgelig tændt, siger Sven Possekel.

Og andenpilot Bjørn Møller er også godt tilfreds med rollen som luftens politibetjent, når det handler om havmiljø.

Det er meget tilfredsstillende. Ikke mindst fordi vi har set store olieudledninger de sidste par år. Det er rart, at vi kan være med til at gøre en forskel.