[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Ind til 2003 var CRC Vedbæk den største af i alt fire Kontrol- og Varslingsenheder, der havde til opgave at overvåge luftrummet over Danmark samt i forlængelse heraf at afvise uønskede luftfartøjer ved grænsen under indsættelse af afvisningsberedskabet. Opgaven blev løst ved de fire enheder 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Efter CRC Vedbæks lukning løser CRC Karup alene denne opgave for hele det danske område, men stadig 24 timer i døgnet, 365 dage om året.

CRC Vedbæk har været med til mangt og meget, og ikke mindst engagementet i den Kolde Krig huskes som intense perioder i bunkeren. I forbindelse med opbygningen af NATO’s luftforsvarssystem mod Warszawa-pagten fik CRC Vedbæk æren af at blive den første enhed i den lange kæde af radarstationer kendt som NADGE (Nato Air Defence Ground Environment), som strakte sig fra det østlige Tyrkiet til det nordligste Norge og havde til opgave at varsle om et angreb fra øst.

Op gennem tresserne og halvfjerdserne kunne flyvning i Østersøen være en dramatisk operation, og CRC Vedbæk har ofte fulgt afvisningsberedskabet ud i Østersøen omkring Bornholm og tilbage igen til sikkerheden i dansk luftrum for at hævde dansk ret til at færdes i luften over Østersøen. Ligeledes har CRC Vedbæk ofte i den periode, med is i maven, på radarskærmene set Warszawa-pagt-jager- og bombefly flyve angrebsprofiler ind mod dansk område for så i sidste øjeblik at dreje af, vende om og flyve tilbage mod sydøst, hvor de kom fra. Denne adfærd var et led i at teste det danske luftforsvars reaktionsevne og –mønster, og en forkert beslutning fra personellet i CRC Vedbæk kunne have gjort den kolde krig varm. Heldigvis gik det ikke sådan.

Men nu er det alt sammen slut som en konsekvens af det seneste forsvarsforlig. Kl. 13:30 til 14:30 fredag den 30. september kontrollerede MARKTIME for sidste gang afvisningsberedskabet på en rutinetur i Østersøen. Næste stop bliver Karup for det personel, der har valgt at flytte med til Jylland.