[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

SUN er kaptajn og testpilot og hedder civilt Lars Henrik Thorngreen. Sammen med konsulent Jan Nielsen fra Flyvematerielkommandoen har han i to år fulgt udviklingen af de nye danske helikoptere i Yovil i Sydengland.
 
Begge er skuffede over den nye forsinkelse af flyene og håber, at der hurtigt kommer en afklaring på problemerne med halerotoren.

- Det er en fantastisk helikopter, vi får. Den er særdeles manøvredygtig trods sine 15,6 tons. Man får virkelig lyst til at være aggressiv i pilotsædet, fortæller Lars Henrik Thorngreen, der med en engelsk testpilot ved siden har fornøjelsen at give en tur i redningshelikopter nr. 03.

Forinden har Jan Nielsen stolt vandret rundt om den store maskine og fortalt om de mange systemer, som danskerne har fået specielt integreret.

- Vi kan flyve trods overisning. I siden er der fire store balloner som kan blæses op, hvis der skal landes på havet. Bag opstoppernæsen gemmer sig radarsystemer og lasere der kan advare mod højspændingskabler. Og alt er integreret i flyets systemer, selv FLIR. Det infrarøde kamera som kan skelne overlevende i vandet, og bagefter automatisk positionere helikopterne over den nødstedte, siger Jan Nielsen.

Tag med på en tur over Sydengland og den engelske kanal, og hør hvad Jan Nielsen og "SUN" mener om den nye EH-101, der forhåbentlig snart lander på Flyvestation Karup.

Video (Varighed 2:29)

Kilde: Forsvarskommandoens hjemmeside www.fko.dk