[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Derudover blev der læsset WHO undervisningsudstyr – således at skolegangen for de mange forældreløse børn kan komme i gang hurtigst muligt.
Forud for denne lastning, havde vores FN kontakt lidt problemer med denne container – specielt hvorledes den skulle læsses af flyveren i Medan – idet Medan er et meget lille sted, hvor der ikke er det nødvendige materiel til at laste og losse en C130. Dette problem som vores FN repræsentant fortalte os om – havde folkene fra ESK721 en simpel løsning på – en procedure der kaldes Combat offloading, som bruges hvor infrastrukturen ikke er til stede.

 
Metoden er simpel. Først kører man containeren ud af flyet og placerer to 200 liters olietønder under den. Derefter køres flyet lidt frem, og endnu to tønder placeres. På den måde fortsætter man indtil der er minimum 12 tønder under containeren – og så er den fri af flyveren. Derefter kan containeren tages med en almindelig gaffeltruck, og køres derhen hvor den skal være. Dette havde Malajerne aldrig hørt om, da vi bad om at få leveret nogle olietønder.
Containeren var dog ikke helt standardstørrelse og der var kun 5 cm.  frigang i Hercules flyet da den blev læsset ind. Så alt i alt, var det en forsigtig affære at læsse den.
Ved ankomsten til Medan – skulle metoden vise sig at skabe en del interesse – trods nedbør som vi aldrig har oplevet.


Den danske C130 returnerede til Subang sent lørdag aften, efter endnu en mission well done.

Tekst: KN Jimmy Helsinghoff