[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af PIO CSW.

Drengedrømmen skal afprøves
Ingen tvivl om, at det er pilotdrømmen der trækker de fleste deltagere til STUDLUFT arrangementet, men alligevel er der mange af de unge, der gerne vil høre mere om de andre muligheder Flyvevåbnet byder på. De ved godt at nåleøjet til drømmejobbet er meget lille.

Onsdag åbnede flyvestationen porten for næsten 50 unge, der ville vide mere om officersuddannelsen i Flyvevåbnet. De blev mødt af en veloplagt chef for flyvestationen oberst S.M. Poulsen, der med sig selv som udgangspunkt hurtigt fik de unge op af stolene og gav indblik i, at flyvevåbnet er en dynamisk arbejdsplads. Resten af dagen var afsat til orienteringer om uddannelse, jobmuligheder og karriere. På hvert enkelt område havde FLOS hentet assistance fra folk, der til daglig arbejder med de forskellige områder. Så både Forsvarets Rekruttering, flyvelederuddannelsen, kadetter, FLOS stab, teknikere, Kontrol- og Varsling, Combat Support Wing og Flyveskolen var på programmet.
Men officersuddannelsen er ikke kun teori, og derfor fik deltagerne også lejlighed til at få lidt frisk luft og teste sig selv med træningstilstandsprøven. Ingen dumpede. Et positivt tegn.
Onsdag aften blev afsluttet med, at alle oplægsholdere deltog i en paneldebat, hvor deltagerne fik besvaret en lang række af de spørgsmål der var dukket op i løbet af dagen. Snakken gik lystigt, men kl. 2215 blev der sagt godnat. Der ventede en dag mere…

Hvis jeg ikke kan blive pilot så…
Torsdag var, ud over at være hjemrejsedag, dagen hvor deltagerne blev præsenteret for en masse af det materiel som Flyvevåbnet besidder.
Mens solen endnu kæmpede for at få bugt med tågen, fik deltagerne lejlighed til at høre om og røre ved både den almindelige udrustning en soldat har, men også et udvalg af specialudrustning. Repræsentanter fra Flyvevåbnets Førings- og Operationsstøtteskole og Combat Support Wing viste frem. Deltagerne fik set på både rednings- og EOD kapacitet og fik samtidigt set på våben og udrustning, både den almindelige, men også specialudstyr som fx udstyr til kontrol af uroligheder.
Selvom det stadigvæk var pilotuddannelsen der trak, sagde flere; ”Hvis jeg ikke kan blive pilot, så vil jeg til Combat Support Wing”.
Men flyene trak og dagen blev flot afsluttet med at airshow hvor deltagerne efterfølgende fik lejlighed til at komme helt tæt på både fly og piloter.

Mon vi ikke ser nogen af dem som kollegaer…

Billedtekst; Deltagerne foreviget foran F-16.
Fotograf: FSPC Steen H Nielsen

Prøv selv 48 intensive timer i Flyvevåbnet, læs mere på www.studluft.dk