[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Stabiliteten og sikkerheden i den nordlige halvdel af Afghanistan er efterhånden så god, at tempoet i genopbygningen er accelererende. Det betyder et stigende behov for tilførsel af materialer og specialister.

Infrastrukturen er dog stadig nærmest ikke-eksisterende, hvilket har gjort fly til en af de hyppigste transportformer. Især Kabul International Airport (KAIA) har oplevet en kraftig vækst i antallet af starter og landinger.

Kontrollen af denne trafik varetages i øjeblikket af flyveledere fra en række bidragsydende lande, heriblandt Danmark, som en del af den FN-styrede mission International Security Assistent Force (ISAF). Hidtil har det foregået visuelt og ved, at den enkelte pilot følger foreskrevne luftfartsregler, men i takt med den stigende intensitet er behovet for en radar blevet mere konkret. Dette ses endvidere i stigningen i antallet af farlige lufthændelser, hvilket også indikerer, at ’højre vigepligt’ ikke længere er nok.

Flyvevåbnet har set i lyset af problemet tilbudt at stille en radarkapacitet med betjeningspersonel til rådighed. Umiddelbar råder Flyvevåbnet ikke over en sådan kapacitet, idet oprettelsen af en sådan enhed er en del af nytænkningen i det nyligt indgåede forsvarsforlig og først forventes oprettet i 2009. Imidlertid har Flyvevåbnet stadig en række radarer fra det nedlagte HAWK-missilforsvarssystem, der som en konsekvens af forliget ellers skulle afhændes. Således er det nu lykkedes at finde anvendelse for to af de 23 millioner kroner dyre radarer, som forventes udsendt i juni måned og indtil videre cirka et halvt år frem.