Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Ugens mest synlige resultat blev, at over 100 bomber kastet fra F16 fly havde truffet deres mål på landjorden i Oksbøl, og at èn bombe var truffet kort før målet men i sikkerhed langt indenfor det afspærrede område. Men mindst ligeså vigtigt var, at både Flyvevåbnets teknikere, våbeningeniører og piloter havde haft en travl uge med et stort operativt udbytte af øvelsen.
Våbeningeniører fra Flyvermaterielkommandoen havde også i år ansvaret for at opstille målkolonnerne – over 100 miljøbiler opkøbt hos og klargjort af autoophuggere – og ingeniørerne var hele ugen tilstede i Bøffelstillingen for ved hjælp af deres opstillede kameraer, teknik og kommandovogn at få det optimale ud af ugens anstrengelser, så våbenteknologien på Folketingets beslutning vedvarende kan indsættes præcist og målrettet i fremtidige konflikter.
Flyvermaterielkommandoens folk var ligeledes til stede på Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup for at eksaminere flyvestationernes teknikere før, under og efter ophængningen af bomberne på flyene, samt at konsultere piloterne efter endt mission. Allerede inden piloterne igen landede på deres respektive flyvestation var "scoren" afsendt fra Kommandocentralen i Bøffelstillingen til eskadrillebygningerne, så piloterne med det samme kunne debriefes og eventuelle lessons learned afklares.
Ugens mest omtalte.
Èn af ugens bomber blev dog særlig kendt som ugen skred frem efter omtale i både DR1- og TV2 nyhederne samt i nationale og regionale radiostationer og dagblade. Den faldt kort i forhold til målet allerede på øvelsens første dag, og var – da øvelsens samlede resultat blev gjort op – en enlig svale, som dog undersøges til bunds efterfølgende. Samtlige øvrige mere end 100 styk 1 tons og 250 kilos bomber traf deres mål, og gjorde bilerne vanskelige at genkende. Men hændelsen gav travlhed for presseofficeren major Kim Donslund fra Flyvertaktisk Kommando og for sektionschef Carsten Nørgård fra Flyvermaterielkommandoen, der begge var i Bøffelstillingen hele ugen.
Sikkerheden.
Sikkerhedsniveauet for en øvelse som denne er ekstremt højt, og intet overlades til tilfældighederne, til glæde for både Flyvevåbnets medarbejdere, pressen og publikum. Sprængningseksperter, helikoptere, brandfolk og meteorologer fra Flyvevåbnet var derfor også til stede i Bøffelstillingen og kender procedurerne til punkt og prikke. Meteorologen og hendes stab i den mobile vejrstation måler og prognosticerer konstant vejret over øvelsesterrænet og i indflyvningszonerne, og anbefalinger gives til øvelseslederen og til den pilot der står på Bøffelstillingens platform som "RSO" (Range Safety Officer).
Sikkerhedsforskrifterne for kast af rigtige bomber kræver nemlig hele 8 kilometers horisontal sigtbarhed tværs over Oksbøl øvelsesterræn og minimum 1000 fods vertikal sigtbarhed (333 meter) fra jordoverfladen og op til skydækket. Desuden skal lufttemperaturen aftage jo højere op i luftlagene man kommer. For at sikre at dette er tilfældet, opsendes der løbende vejrballoner. Hvis de modtagne data melder om det modsatte i blot et enkelt luftlag, kan også dette føre til aflysning af dagens bombeprogram. Meteorologien benævner fænomenet "inversion" og den medfører at bragene fra bomberne kastes tilbage mod jorden med fare for knuste ruder og revnede hus fundamenter i det omkringliggende samfund. Dette er også forklaringen på, hvorfor raketbragene på en nytårsaften varierer i styrke fra det ene nytår til det næste.
Vejrguderne kunne have været bedre stemt.
Kravene førte rent faktisk til, at der i år kunne bombes mandag, tirsdag og onsdag, men ikke torsdag og ikke på reservedagen fredag. Torsdag var den gal med både den horisontale og vertikale sigtbarhed grundet vedvarende regn, og fredag, hvor opklaring var på vej, var højden til skyerne god nok, men sigtbarheden ud i terrænet var langt under de 8 kilometer. Desuden afslørede vejrballonen en inversion. Det skyldtes tilstrømning af ny varm luft fra vest, som det kølige V esterhav afkølede ved vandoverfladen, således at det nederste lag luft nu var koldere end de lidt højere liggende.
Summa summarum: Fredagens bomber blev fjernet fra flyene på flyvestationerne og oprydningen kunne begynde i Bøffelstillingen og i terrænet, trods alt præget af en god stemning, for 80 % af ugens program var nået, og vejrguderne kan man ikke vinde over. Og presseofficeren kunne begynde at skrive denne sidste artikel fra LWD 2005.
Tak til lokalbefolkningen.
Flyvevåbnet vil gerne takke lokalbefolkningen for deres velvilje, de mange tilskuere for godt humør - også selvom vejret ikke stod på sommer - og takke Oksbøllejren for god assistance og godt samarbejde før, under og efter øvelsen.
Øvelsen Live Weapons Delivery gennemføres igen i år 2006 i enten samme uge eller i august. Perioden offentliggøres senere. Tak for i år og på gensyn.
Af Major og Presseofficer Kim Donslund
Billedtekst: Efter en "træffer" kan det være svært at finde gearkasse og motor fra en Opel Kadett. Sektionschef Carsten Nørgård fra FMK viser trykbølgens virkninger.