[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Klokken er 10:00 på Flyvestation Ålborg. Det er onsdag formiddag, og besætningen på dagens havmiljøflyvning er netop mødt. Piloterne checker flyveplanen; alting er som det skal være, og klarmelderen på flyet har sagt god for, at Challenger flyet er i god teknisk og forsvarlig stand. Alle systemer fungerer.


 
Fly-taxameteret står på 497 timer og 19 minutter og fartøjschefen Bjørn ”RØN” Bayer på havmiljøflyet ser frem til, at de i dag kan runde de 500 havmiljø timer. Cirka 5 timers flyvning venter forude.

- Det er en stor tilfredsstillelse. Vi har tidligere haft problemer med at opfylde kvoten på grund af tekniske vanskeligheder. Derfor har det tit været hektisk og forjaget sidst på året. I år har vi fulgt planen, og det er vi glade for, siger kaptajn Bjørn ”RØN” Bayer.

Henover  vandet
Sven Possekel er den erfarne operatør på dagens flyvning. I 2005 har han observeret og anmeldt 13 mulige forureningssyndere i de danske farvande. Og han ser tilbage på året der er gået med en pæn portion faglig stolthed.

 
I år er der observeret 46 mulige olieforureninger. Det er 34 færre end sidste år, men Sven Possekel mener, det er fordi Challenger flyet er blevet mere synlig over de danske farvande.

- Tidligere kørte vi faste rutiner med Gulfstream G3 flyet. Nu er det et nyt fly. Derfor har vi besætningsmedlemmer der skal omskoles og uddannes. Vi laver flere træningspas over skibene i de danske farvande, end vi gjorde tidligere, siger Sven Possekel, inden han trækker i flyverdragten og gør sig klar til dagens mission.  

    

Havmiljøovervågning

Siden 1998 har Flyvevåbnet varetaget opgaven med miljøflyvninger.

De skal være med til at forhindre miljøkatastrofer på de danske kyster.

Challengerflyene er udstyret med en radar, der kan se olie på havoverfladen i al slags vejr. Både dag og nat.

Flyvevåbnet skal udføre 500 timers havovervågning om året.

Udover Challengerflyvningerne rapporterer Flyvevåbnet også fra F-16, T-17 og S-61 flytyperne. S-61 helikopterne har fløjet 55 timers havmiljø i 2005. 

Søværnets Operative Kommando (SOK) har ansvaret for havmiljø-overvågning i Danmark.

SOK suplerer flyovervågning med sattelitovervågning.

Et sattelitbillede dækker 300 gange 300 km.

Er der observationer på sattelit kan miljøflyet dirigeres til stedet.

Danmark samarbejder med Tyskland og Sverige. Swedengeraftalen omfatter overvågning og koordination af havmiljøflyvninger. 


 








Læs om miljøsynder, der bliver taget på fast gerning.

Læs mere om havmiljøovervågning.