[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Forklaringen er, at SLV skal følge de regler, der er udstukket af European Aviation Safety Agency (EASA), der siden september 2003 har været EU’s ”luftfartsmyndighed”. Formålet med organisationen er gennem standardisering at styrke flyvesikkerheden i Europa.
Når EASA-reglerne skal følges betyder det, at teori- og praktikperioderne er henholdsvis 12 og 14 måneder, som er det samme antal som den hidtidige ordning med Joint Aviation Requirements (JAR)- reglerne. Til gengæld forlader flymekanikeren uddannelsen med en kompetence, der giver mulighed for at få job i hvilket som helst flyselskab i et hvilket som helst EU-land.
- Da jeg søgte ind, vejede det tungt, at uddannelsen er civilt kompetencegivende, siger flyverkonstabel Bjarke Jensen. Han skal i praktik på Flyvestation Skrydstrup, men vil gerne tilbage til Sjælland igen, med håb om job et civilt luftfartselskab.

Læs hele artiklen side 28 i bladet Flyvevåbnet - til Flyvevåbnets medarbejdere.

Link:

http://forsvaret.dk/SiteCollectionDocuments/FTK/flyvevåbnet/2005/Flyvevåbnet-nr9.pdf

 

Tekst og foto. Arne Bach Nielsen