[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Testene foregik i forbindelse med Early Operational Assesment (EOA), og det er 4. gang, at F-16 flyet bliver opdateret siden det gennemgik en næsten total renovering i 1998.

Opdateringen er med til at sikre, at Flyvevåbnet kan imødekomme de krav, der stilles til samarbejdet med andre lande i forbindelse med gennemførelsen af internationale operationer, og
understøtter bl.a. anskaffelsen af et nyt luft til luft missil, AIM-9X.

M-4 opdateringerne omfatter også en opgradering af flyets computer, så den bedre kan bearbejde den stadig mere avancerede strøm af data, der bliver udvekslet mellem flyets systemer under flyvningen.

Opdateringen gør det samtidig muligt, at udnytte softwaren i Link 16 bedre. Hvor flyene tidligere modtog meldinger om fjendens og egne positioner over radioen, betyder Link 16 bl.a., at piloten nu modtager et visuelt billede af, hvor andre fly og enheder befinder sig under operationerne.

Fakta om EPAF

EPAF (European Participating Air Forces) er et fælleseuropæisk F16 samarbejde mellem Holland, Belgien, Portugal, Norge og Danmark.

Samarbejdet omfatter blandt andet oprettelsen af en såkaldt EEAW (EPAF Expeditionary Air Wing), der betyder, at landene vil kunne deltage som en samlet enhed i forbindelse med internationale operationer.

Landene har bl.a. samarbejdet under konflikten i Kosovo og i Afghanistan. 
Internationalt samarbejde
Danmark deltog med to F-16 fly, fire piloter og teknisk personel fra Flyvestation Skrydstrup. Derudover deltog EPAF nationerne Norge, Belgien og Holland også med to fly og tilsvarende personel.
I de tre uger øvelsen varede, var de otte deltagende fly på vingerne over 100 gange.

Kaptajn Mike Mellerup Balle (LIB) fra Kampflysektionen, Flyvertaktisk Kommando, stod i spidsen for den danske deltagelse, og han var godt tilfreds med udbyttet:

- Den operative afprøvning er altid interessant, for det er her man kan se hvordan tingene fungerer i praksis. Jeg synes, vi har fået et rigtigt godt grundlag at arbejde videre med, og jeg er sikker på, at Flyvevåbnet ender med at modtage en god og gennemprøvet opdatering til F-16. Samtidigt er øvelserne med til at styrke båndene mellem EPAF-landene væsentligt, beretter han.

EPAF-samarbejdet omkring opdateringerne betyder, at de modifikationer, der gennemføres på de danske F-16, svarer til de andre EPAF-landes opdateringer på flyet. Det betyder, at det bliver væsentligt lettere at oprette fælles standarder og procedurer i forbindelse med internationale operationer. Herudover har samarbejdet en række afledte ressourcemæssige fordele i forbindelse med gennemførelsen af opdateringerne.

Det forventes, at M-4 opdateringerne godkendes operativt i løbet af foråret 2006.


Helmet Mounted Cueing System (HMCS) illustreret.



AIM-9X Missil.