Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af Lone Frederiksen
Scenen er sat: Flyet er nødlandet, det ene hjul er knækket, og flammerne slikker skroget. Passagererne skal reddes, og branden skal bekæmpes, og det kan kun gå for langsomt.
Før i tiden var denne meget realistiske scene noget, som Flyvevåbnets brand- og redningsfolk skulle fantasere sig til, når de øvede sig i at bekæmpe brande og redde mennesker. Desuden kunne de kun træne delelementer af scenariet, når de skulle bekæmpe flammende brændstof i et kar fyldt med vand.
Med den nye fly MOCK-UP kan de ikke kun træne et fuldt scenario, men også stoppe det og starte forfra. Der er også mulighed for at filme det og se, hvilke fejl de har lavet. Det giver en langt bedre træning, og så er ikke mindst sikkerheden for den enkelte brandmand væsentligt større.
Fjernstyret ildebrand
Den engelskbyggede fly MOCK-UP er en træningsmodel, som brand- og redningsfolk kan træne brandslukning og redning på. Set udefra ligner den en stor rød, væltet skorsten med flymotorer og underproportionerede vinger.
Indeni er den bygget op, så den ligner et fly. Den forreste del forestiller et passagerfly med pantry, toilet og sæder. Den midterste del, også med sæder, krænger tyve grader for at simulere, at flyet efter en nødlanding kun står på sit ene hovedhjul. Den bagerste del af MOCK-UP’en forestiller et cargofly.
”Det fantastiske ved fly MOCK-UP’en er, at man kan fjernbetjene brandene og kontrollere dem,” fortæller major Martin Neubert, næstkommanderende ved Flyvevåbnets Førings- og Operationsstøtteskole (FFOS), der har det operative driftsansvar for fly MOCK-UP’en. Fjernbetjeningen foregår på sikker afstand fra et tårn med et godt udsyn til fly MOCK-UP’en, som er konstrueret, så der kan laves brand over alt, også på toilettet og bagagehylderne. Den har et overrislingsanlæg og nogle enorme blæsere, som dels afkøler flykroppen for at undgå skader på metallet, dels tømmer den for røg, hvis situationen bliver farlig for brandfolkene. Desuden er den udstyret med sikkerhedsmekanismer, så flyet aldrig bliver varmere end 80 grader i en meters højde og 200 grader i to meters højde.
”Skroget har nogle bløde plader, så brand- og redningsfolkene kan klippe i dem og trænge ind for at få passagerer ud. Så får de også brugt deres udbryderværktøj i træningen,” siger Martin Neubert og forklarer, at det ikke var muligt at træne under lige så realistiske forhold før i tiden.
Den miljømæssige belastning er væsentlig mindre med det nye system, og Flyvevåbnet regner med, at brændstofforbruget bliver en tiendedel af det hidtidige forbrug, det vil sige en reduktion med 90 procent.
”Det er, fordi man nu kan brænde præcis den mængde, man har behov for, på præcis det sted, hvor der er brug for det,” forklarer Martin Neubert.
Civil interesse
Flyvevåbnet besidder – i kraft af sit ansvar for beredskabet både ved civile og militære flyvninger – nogle kompetencer, som det civile erhvervsliv gerne vil gøre brug af. FFOS har allerede fået henvendelse fra Billund Lufthavn om at træne de civile brand- og redningsfolk på den nye fly MOCK-UP, og politiets indsatsstyrke har også udtrykt ønske om at bruge den i træningen af antiterrorberedskabet.
Fly MOCK-UP’en på Flyvestation Karup er den eneste af sin art i Jylland. På Sjælland i Kastrup Lufthavn er der også en fly MOCK-UP, men den er mindre og ikke helt så avanceret som den, Flyvevåbnet har anskaffet.