[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Piloten har efterfølgende forklaret, at vejret gradvist blev dårligere, og at han på et tidspunkt mistede jordsigten. Normal procedure i sådan en situation er at vende luftfartøjet 180 grader og flyve tilbage, indtil man igen er i gode vejrforhold. Piloten tvivlede imidlertid på, at det ville hjælpe, og da terrænet i Norge er mere "ugæstfrit" end i Danmark, valgte piloten at fortsætte mod Jyllands kyst. Han var også betydeligt nærmere Danmark end Norge på daværende tidspunkt.

Piloten bad derfor flyvelederne i København om lov til at fortsætte mod Karup, og han blev derfor cirka klokken 11.00 lokal tid skiftet over på Karups frekvens.

Hos flyvelederne i Karup troede man i første omgang, at piloten var godkendt til at flyve efter instrumentflyvereglerne, altså i dårligt vejr, men det var han ikke. Han havde dog engang været godkendt til dette, så han havde lidt erfaring med det. Han havde imidlertid mistet orienteringen i skyerne på grund af det dårlige vejr og havde ikke jorden i sigte - eller rettere havet - da han på det tidspunkt lå cirka 15 sømil fra kysten.

Flyvelederne i Karup begyndte herefter at radarkursdirigere med flyet og oplyste piloten om, i hvilken højde han skulle flyve for at undgå hindringer på jorden. Piloten var under hele forløbet rolig og fattet og fulgte alle instruktioner godt.

Undervejs blev det overvejet, om det var bedre for piloten at lande på enten Lemvig eller Lindtorp flyveplads, da han alligevel ville passere disse på vej ind til Karup. Flyvelederne i Karup besluttede imidlertid, at det sikreste ville være at dirigere flyet ind til Karup og lade piloten gå ned gennem skyer over et kendt og hindringsmæssigt sikkert område. Piloten blev derfor dirigeret til en position cirka 12 sømil vest for Karup, hvorfra han fortsatte anflyvningen på egne instrumenter. Han lavede det der hedder en ILS-anflyvning. Under denne ILS-anflyvning overvågede flyvelederne stadig flyvningen meget tæt og sikrede, at han ikke på noget tidspunkt fraveg den sikre rute.

Cirka 5 sømil vest for Karup begyndte piloten at gå ned gennem skyerne, omkring 2 sømil vest for Karup fik han jorden i sigte, og på en halv sømil pladsen i sigte, hvorefter han landede problemfrit og kørte til parkering ved den civile lufthavn.

Det var herefter en noget lettet pilot, der sammen med sine passagerer, to drenge, indtog en is i lufthavnens cafeteria, medens han overvejede, hvor de skulle tilbringe natten.

Tekst af OS C. H. Jepsen, Flyveleder Karup Air Traffic Control

Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste