[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Varm luft og dårligt vejr stoppede sidste uge Flyvevåbnets træning med skarpe bomber i Oksbøl. De skrappe sikkerhedsbestemmelser for bombninger i fredstid siger nemlig, at man ikke må bombe, hvis luften er varmere i de højere luftlag end nede ved jorden. Det skyldes, at den varme luft reflekterer lyden og kaster den tilbage til jorden, hvilket kan give en risiko for smadrede ruder og revnede fundamenter på husene i det vestjyske ferieområde.

Ud over den varme luft har vejret også givet andre problemer. I krig kan flyene stort set bombe i al slags vejr, men i fredstid skal de folk, der overvåger bombningen fra jorden, kunne se otte kilometer langs jorden i bomberetningen, og skydækket må ikke være lavere end 1000 fod. Det sidstnævnte var dog ikke tilfældet de sidste par dage.

Skrottede biler

De første dage af øvelsen nåede Flyvevåbnet dog også  at kaste en del bomber. I alt 110 blev det til i de første dage i ugen. Nogle af bomberne har været laserguidede fra jorden, andre har været jernbomber kastet fra fly i lav højde. F-16 flyet kan have seks 250 kilos bomber om bord eller to 1000 kilos bomber. Flyvevåbnet har indkøbt 100 skrottede biler til at bruge som mål for bombningerne. Bilerne bliver miljørensede inden brugen, så forureningen af terrænet ikke bliver andet end med metalstumper. Bilerne var lagt ud i fire målområder, hvor de var opmarcheret i militære formationer for at give piloterne et så realistisk bombemål som muligt.

Fløj for kort

Den første laserguidede bombe, der blev kastet under øvelsen, fløj for kort og landede ude i plantagen dog stadig et godt stykke inde på det afspærrede område, idet piloterne er nøje instrueret om ikke at slippe bomberne, før de er inde over det afspærrede område, og i sikker afstand til civile områder. Da bomben er sprængt, er det svært nøjagtig at fastslå, hvad der var galt med den. Flyvematerielkommandoen gik dog straks i gang med at undersøge de andre laserguidede bomber for fejl. I alt har Danmark siden anskaffelsen kastet 104 laserguidede bomber, hvoraf de 19 er kastet mod militære mål i Afghanistan. To ud af de 104 bomber har ikke ramt målet, og de er begge blevet kastet under øvelser i Oksbøl.

Problemer med maskinkanon

Bombning var dog ikke det eneste, der blev øvet i Oksbøl. F 16 piloterne fløj også strafing runs hen over målene og beskød dem med flyets maskinkanoner. Under en af flyvningerne var der dog fejl på ammunitionen. Den eksploderede lige efter at have forladt kanonmundingen og lavede fire små huller i F-16 flyet. Den pågældende serie af maskinkanon ammunition blev derfor efterfølgende sendt til afprøvning ved Flyvematerielkommandoen, for at se om der skulle være flere patroner, der var behæftet med fejl.

Flyvevåbnets øvelse er slut for denne gang, men næste sommer vil bomberne igen flyve over Oksbøl under den næste Life Weapons Delivery. Øvelsesrækken er del af forberedelserne til at kunne sende F16 fly ud i internationale operationer.

Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste