Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af Louise Juel Christensen
Humøret er højt hos de 16 Pitugfik-deltagere, da turen endelig – efter to dages teoretisk kursus – går ind på indlandsisen. Vejret er da heller ikke så ringe, som man kunne frygte. emperaturen er omkring de minus 12 grader, men der er ikke særligt megen vind, og solen bager behageligt, da deltagerne i praksis får forevist, hvordan man konstruerer henholdsvis en iglo og en såkaldt fighter trench.
Underviserne i disse to former for snearkitektur er fra det amerikanske flyvevåben, og instruktionerne foregår på engelsk, så deltagerne må spidse øren for at få det hele med.
- De første blokke er de vigtigste, formaner den amerikanske instruktør, da han forklarer om principperne i iglokonstruktion.
Det gælder om at skære nogle gode brede sneblokke ud af sneen, og placere dem i et let tip ind mod midten, således at igloen får den runde kuppelform, som gør den ufattelig stabil.
Den anden snekonstruktion, som to af deltagerne får lov at prøve kræfter med, er den såkaldte fighter trench. Denne er noget nemmere at bygge end en iglo, men knap så rummelig og også en del koldere.
En fighter trench bliver lavet ved at grave sneblokke ud, og derefter placere dem op af hinanden over renden, så de danner en trekantform. Fordelen ved denne konstruktion er, at personen der befinder sig i den, har gravet sig ned under overfladen, og derfor ligger godt i læ i forhold til eventuelle snestorme. Ulempen er at den kuldebro, der uafværgeligt kommer, ender med at være lige der, hvor personen skal sove. Dette sker ikke i igloen, hvor indgangshullet ligger lavere end gulvet. Det er dog kun de to personer, der bygger fighter trenches, som skal sove i deres egen konstruktion, her den første nat på isen.
De øvrige deltagere starter med at sove i enten en redningsflåde eller et telt. Øvelsen går nemlig ud på at ´overleve´et flystyrt, hvilket vil sige, at deltagerne må klare sig med det nødudstyr, som netop deres flytype er udstyret med.
Eskadrille 721 er igang med deres anden iglo
Så virkeligt som muligt
I en virkelig situation ville en nødstedt flybesætning måske have tilskadekomne, og højst sandsynligt ville alle være i en form for chok.
Derfor er det vigtigt, at det første shelter for vind og vejr kommer op relativt hurtigt. Og til det formål kan man bruge flyets redningsflåde
Flåden er en pudsig konstruktion, som kan holde sig flydende på grund af to luftpuder, der virker uafhængigt af hinanden.
Det vil sige, at selv hvis den ene punkterer flyder redningsflåden stadig ovenpå.
Den er så konstrueret med en kuppel som danner et telt, så de nødstedte kan sidde i læ for vind og vejr.
På indlandsisen er der ganske vist intet behov for at forblive flydende, men her virker de to luftpuder isolerende mod den skarpe kulde, og det er nyttigt, når flåden skal bruges som nattely.
- De vil opleve, at flåden bliver for varm for dem, hvis de er derinde alle sammen med døren lukket, forklarer Claus Kongsgaard (KON), som er instruktør på Pitugfik.
Og varme fik deltagerne da også brug for, da natten faldt på.
Her endte temperaturen medregnet chillfaktoren nemlig nede omkring de minus 40 grader.