[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyet af typen Boeing 707 benyttes normalt til træning af piloterne fra NATO’s Airborne Warning and Control System (AWACS) enhed, og det var netop under træning i landinger på Flyvestation Aalborg, at der opstod problemer med flyet.

Piloten kaldte kontroltårnet med et såkaldt Pan Call, det vil sige, at han tilkendegiver problemet og gerne vil have tilladelse til at lande. Samtidig betyder Pan Call, at piloten ikke vurderer, at der er risiko for tab af menneskeliv. Som proceduren foreskriver ved sikkerhedslandinger med fem eller flere personer ombord, blev både civilt brandvæsen og ambulancer fra Beredskabscenter Aalborg tilkaldt.

Klokken 12:18 landede flyet sikkert og taxiede til MIL APRON, som er en stor plads for parkering af fly. Her kunne den syv mand store besætning lettede stige ud af flyet. Det forventes, at flyet vil blive repareret senere på dagen for derefter at vende hjem til NATO-basen Geilenkirschen i det sydlige Tyskland, hvor AWACS flyene normalt holder til.