[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Mere end 100 personer fra Flyvevåbnet har delt disse vilkår (i slutningen af december). Af erfaring ved jeg, at det aldrig bliver det samme at fejre højtid som udsendt, dels fordi operationerne jo skal gennemføres, selvom om det er højtid og dels fordi højtiden netop er en anledning til at være sammen med familie og venner. Men det lykkes som regel for udsendte danskere at markere mærkedage og højtider på en helt særlig og uforglemmelig måde. Det er mit klare indtryk fra tilbagemeldinger samt ved selvsyn, at det også er lykkedes denne gang. Det er vel ikke tilfældigt, at begrebet ”hygge” anses for et særligt dansk fænomen!

I 2005 har Flyvevåbnet for alvor taget fat på at leve op til den nye mission: ”At gennemføre og støtte Forsvarets luftoperationer overalt; hurtigt præcist og effektivt”.

Her ved årsskiftet kan jeg konstatere, at begge vore kommandofaner er udsendt – den ene med det kombinerede C-130/AMCE/DARIS detachement i Kabul og den anden med helikopterdetachementet i Basra. Måske kunne vi have behov for en tredje kommandofane? Under alle omstændigheder har Flyvevåbnet, som en del af NATO hurtige reaktionsstyrker, også deltaget med et C-130 bidrag i luftbroen med nødhjælp til Pakistan over en periode på godt en måned. Herudover har antallet af flyvevåbenfolk udsendt i det, vi kalder enkeltmandsudsendelser, gennem året ligget meget stabilt omkring de 35.

Flyvevåbnets internationale kapaciteter, der er forudset oprettet i løbet af denne forligsperiode, har stort set alle fået lejlighed til at vise deres relevans i praksis, og i visse tilfælde også inden de formelt er blevet oprettet og endelig opstillet! Uanset hvor jeg er kommet frem i internationalt regi, har jeg mødt endog meget rosende omtale af vore kapaciteters evne og vilje til at løse opgaver. Der er helt enkelt opnået nogle fremragende resultater, baseret på godt lederskab samt teamindsats; men også på den professionelle, fleksible og effektive tilgang, som hver enkelt af jer har til opgavers løsning. Jeg er især imponeret over den kreativitet og opfindsomhed, der udfolder sig i forbindelse med løsning af missionsorienterede problemer. Det er ikke helt tilfældigt, at Flyvevåbnets kerneværdier udledt af MVV processen netop er blevet:

Professionalisme – Sammenhold – Lederskab – Menneskelighed – Fleksibilitet – Effektivitet.

Jeg vil benytte lejligheden til bredt at anerkende den hjemlige strukturs støtte i forbindelse med Flyvevåbnets udsendelser. Støtte og samarbejde på tværs af værnene, hvor det økonomisk og praktisk er hensigtsmæssigt, er en naturlig udvikling, der også ses udmøntet i missionsområderne. Jeg finder anledning til i år særligt at fremhæve Flyvematerielkommandoens støtte til udsendelserne, herunder især den helt fantastiske indsats, der blev ydet i samarbejde med industrien og Flyvertaktisk Kommando i forbindelse med en opdatering af FENNEC. På helt usædvanlig kort tid lykkedes det at udvikle, afprøve og installere en teknisk løsning, der øgede personellets sikkerhed betragteligt samt forøgede den operative evne til opgaveløsning i Irak mærkbart.        

Løsning af de hjemlige operative opgaver, også kaldet myndighedsopgaver, er ligeledes forløbet meget tilfredsstillende og med en meget høj grad af kvalitet. Trods gennemførelse af meget store ændringer i Kontrol og Luftforsvarsgruppens (KLG) organisation og opgaver er der gennemført effektiv døgnovervågning af luftrummet for luftfartøjer, der ikke måtte ønske at give sig tilkende over for det civile lufttrafiksystem eller ikke følger lufttrafikreglerne. CRC Vedbæk ophørte sit operative virke den 30. september som et led i planerne om at etablere en deployerbar kommando, kontrol og varslingskapacitet, mens missilluftforsvarssystemet DEHAWK blev endeligt nedlagt den 11. januar 2005. Netop i disse dage flytter KLG staben fra Flyvestation Skalstrup til Karup med henblik på at oprette den ny Air Control Wing.

Den politimæssige myndighed i luften udøves døgnet rundt af F-16 fly på højt beredskab. F-16 fejrede 25 års jubilæum i Flyvevåbnets tjeneste i 2005, men løbende modifikationer har sikret, at flyet vil være tidssvarende, indtil en ny afløser er fundet. På havet har ingen forurener kunnet føle sig sikker mod opdagelse, heller ikke når det er mørkt eller i forbindelse med højtid. Særligt udrustede Challengerfly har i 2005 fuldt og helt overtaget opgaven efter udfasning af Gulfstream flyene.

2005 har atter været et travlt år for Flyvevåbnets Redningscentral (RCC). Umiddelbart efter årsskiftet er RCC flyttet fra Flyvertaktisk Kommando i Karup til Aarhus for at indgå i en ny fælles redningscentral (JRCC) ved Søværnets Operative Kommando. S-61 helikopteren, der havde 40 års jubilæum i 2005, er stadig den uundværlige arbejdshest for løsning af redningsopgaver, patientoverførsler og meget andet, men udfasningen rykker hastigt nærmere. Umiddelbart før jul accepterede Flyvematerielkommandoen levering af EH-101 Merlin helikopteren. I løbet af 2006 vil hovedparten af de nye helikoptere blive leveret. Det er planen, at EH-101 skal indgå i SAR beredskabet i løbet af 2007.

Med udfasning af H-500 helikopteren den 12. september 2005 overtog FENNEC opgaven med at yde støtte til politiet.

På tærsklen til 2006 forestår endnu større og gennemgribende ændringer i Flyvevåbnet. Samtlige myndigheder berøres af organisatoriske ændringer, som har til formål at gøre op med den sidste rest af koldkrigsæraen samt at frigøre ressourcer til løsning af internationale opgaver. Flyvevåbnets nye wingstruktur har til formål at samle kapaciteter i organisationer, der er skræddersyede til international opgaveløsning. I takt med at de funktionelle tjenester bliver oprettet, vil der desuden kunne rettes fuld ledelsesmæssig fokus mod det operative virke.

Flyvevåbnets skoler er en del af moderniserings- og effektiviseringsprocessen, således at både organisationer og uddannelser holdes trimmede og tidssvarende. Flyvevåbnet står over for en stor rekrutterings- og uddannelsesmæssig udfordring i de kommende år, og derfor er der behov for i en periode at øge kapaciteten for visse uddannelser. I den forbindelse er det glædeligt at konstatere, at Flyvevåbnets ny Basisuddannelse er kommet godt fra start i 2005, og at så mange unge mennesker har tilkendegivet ønske om at fortsætte deres virke i Flyvevåbnet.

Men der skal ikke hviles på laurbærkransen– Det er en konstant udfordring at kunne tilbyde relevante og attraktive uddannelser samt at gennemføre dem på en hensigtsmæssig og effektiv måde.   

En stor tak til alt personel for en kæmpeindsats i 2005, hvor vilkårene undertiden har været vanskelige og usikkerheden stor. Vi står nu på tærsklen til et nyt år og et nyt Flyvevåben, der står styrket til at løse dagens og morgendagens opgaver.

Endnu engang et godt nytår.

Flyvevåbnets Vision:
”Vi er en respekteret koalitionspartner, som bidrager til at sikre verden gennem højteknologisk air power. Vores professionelle styrker løser omgående nationale og internationale opgaver overalt”.