[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Tekst og foto Arne Bach Nielsen

Fra flyproducenternes side bejles der til politikernes gunst med hensyn til valg af flytype.

Tilbage i opløbet er den svenske Gripen, den amerikanske Joint Strike Fighter og den fælleseuropæiske Eurofighter.
Danmark har for længst fået producenternes svar på, hvad deres respektive fly kan. Men som en anden, der køber ny bil, vil kunden gerne prøvekøre tingene, inden kontrakten skrives under. Derfor er major Casper B. Nielsen med pilotnavnet PEL i denne uge i Tyskland for at prøveflyve Eurofighteren. Det skal siges, at dette kun er en brøkdel af hele udvælgelsesproceduren, som samlet set løber over flere år.
PEL’s debut i dette potente kampfly foregik ved European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) testcenter ved München.

- Det er ikke en demonstrations- eller reklametur, som EADS tilbyder os. Jeg indgår som et rent islæt i testen, der er afsat til mig som operativ testpilot og min makker, der fokuserer på det mere tekniske, siger PEL.

Han har gennem sin flyvekarriere fløjet cirka 40 forskellige flytyper. Han har glædet sig til at flyve Eurofighter’en, men understreger, at alle tre kandidater har deres fortrinligheder.

Den 11. juli spændte PEL sig for første gang fast i Eurofighterens bagsæde. Foran sad Chris Worming, der er EADS’ civilt ansatte testpilot. Han er iøvrigt dansk og med en fortid i Flyvevåbnet.

Nye øjne på projektet
Det var en ny software til flyets styresystem, der denne gang skulle analyseres.
- Det er godt, at få fremmede øjne til at kigge på de ting, vi udvikler ved flyet. Det er faktisk ikke sjældent, at vi har testpiloter udefra til at give deres besyv med, forklarer Chris Worming.
Under sin én times lange flyvetur fik PEL da også ’sat folk i arbejde’. I testcenterets kontrolrum var der linet op med specialister foran to håndfulde computerskærme..Flyet transmitterer data direkte til kontrolrummet, der indeholder en mængde oplysninger om lige fra en oliepumpes tilstand til flyets manøvrer. Efterfølgende bliver dataene analyseret minutiøst og indgår i en større proces med hensyn til at udvikle Eurofighteren.

Under efterfølgende debriefing sagde PEL, at det for eksempel var nyt for ham, at flyets rulning ikke standsede, når han via sin styrepind bad om det.

Deltager i live-testing
- EADS’s faste testpiloter kender problemet og har lært at kompensere for det, så de tænker ikke så meget over det. Her kan netop de fremmede øjne kan være gevinsten for flyets udvikling, fortæller PEL og fortsætter:
- Det er meget tilfredsstillende, at man er med til en test, hvor dét, jeg leverer, kan bruges til noget, frem for det bare er en demonstrationsflyvning.