[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Hos 28 (AC) SQN (Army Coorporation) i forbindelse med uddannelse og ’work up’ af de danske besætninger til operativ status på flytypen.

I forbindelse med træningen øves blandt andet long range-deployering, taktisk flyvning og vedligeholdelse af helikopter på ’fremmede baser’.

Deployeringen foregik fra Karup til RAF Benson, UK, med mellemlanding hos Westland-fabrikken i Yeovil, en tur på 5 timer og 18 minutter i luften uden tankning, og hvor der stadigvæk var 30 minutters flyvetid i reserve til minimum brændstof for denne type. Dette foregik ved hjælp af  twin engine cruise, hvor den ene hovedmotor er slukket. Derved er brændstofforbruget optimeret til ’best range speed’.

28 (AC) SQN opererer med 22 EH-101 Merlin-helikoptere i Support Helicopter-rollen, som er meget lig med den danske TTT (Tactical Troop Transport)-rolle. Pt. har 28 (AC) SQN seks Merlins deployeret i Iraq, hvor de blandt andet støtter den danske bataljon. Det danske flyvevåben har da også etableret et udvekslingsprogram af piloter med 28 (AC) SQN, hvor kaptajn J. Christensen (DIT) i øjeblikket gennemgår omskolingen til den engelske Merlin.

Besætningen er fra Helicopter Wing Karup’s Operational Conversion Unit, som netop forestår indfasningen af den danske Merlin, og består af følgende:

AC captain: KN V. Aaris (SAV)
CO pilot: KN N. L. Fogt (KYL)
MSO: OS S. Tidmand
FE: A. H. Rasmussen
FE: Wolf J-Aa

På fredag afsluttes øvelsen med en formationshjemflyvning af M-504 (billedet) og den næste helikopter (M-507), som Flyvevåbnet accepterer fra Agusta Westland-fabrikken. Hele turen foregår selvfølgeligt uden mellemlanding.