[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Tekst og foto: Arne Bach Nielsen

Lufthavnen er døgnbemandet. Det vil sige, at tårn, havnekontor, tankfaciliteter med mere er tilgængelige alle døgnets 24 timer.
- Folk er søde og hjælpsomme og leverer en kanonservice, fortæller kaptajn Tommy Hesselbjerg, der som fartøjschef landede for et kvarter siden, efter at have fløjet en patient fra Bornholm til Rigshospitalet.

Han lægger vægt på, at det er noget anderledes at flyve fra den relative fredelige Flyvestation Værløse i forhold til den travle lufthavn, hvor småflyene ofte svirrer om én.
- Selv på jorden er der forskel. Der kører en del biler i manøvreområdet, vi skal tage hensyn til de mange taxiende og parkerede småfly, så vi ikke blæser dem om kuld med rotoren, forklarer den 59-årige helikopterpilot. Han tilføjer, at især om sommeren, hvor der er meget trafik, kan der være kø ved tankanlæggene.

Hyggelige omgivelser
Besætningerne har fået indrettet sig rigtigt hyggeligt i det store hangarkompleks, hvor der er plads til to S-61 Sikorsky-helikoptere plus et mindre civilt fly, de deler hangar med.
Kontorer og opholdslokaler matcher godt behovet for de faciliteter, der er nødvendige til et længere ophold. Mandskabet er bundet til vagten i 72 timer ad gangen. Det betyder, at når de ikke lige flyver, skal de blive i området.

Tommy Hesselbjerg har fløjet S-61 i 34 år, og han lægger ikke skjul på sit kærlighedsforhold til ’den ældre dame’.
(Foto: Arne Bach Nielsen)

Et kig i køleskabet fortæller, at de madmæssigt kan overleve, inden de træder af vagten. Og Tommy Hesselbjerg fortæller da også, at det allerede er planlagt, at de i dag skal have lasagne, i morgen stegt kylling og dagen efter indbagt mørbrad.
Når kalorierne skal brændes af igen, kan folkene svede ved motionsmaskinerne inde ved siden af, eller de kan hygge sig i den rummelige tv-stue. Trådløst internet i bygningen er en selvfølge.
Endelig er der en del papirarbejde der skal laves, så tiden går hurtigt på vagterne.

- Det er hyggeligt herude, og det sker af og til vores naboer kigger indenfor af nysgerrighed og får en kop kaffe, siger Tommy Hesselbjerg og kommenterer i samme åndedrag, at i morgen kommer der 70 personer fra DC-3’s venner.

Han fremhæver mange gange:
- Men selv om vi har det udmærket herude, er vi mange fra eskadrillen, der savner Værløse og den ånd, der herskede dér.

FAKTA:
En besætning på redningshelikopterne består af:
• Fartøjschef
• Anden-pilot
• Redder
• Læge
• Maskinist
• System-operatør