[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

En kuling i Nordsøen har udviklet sig. Vindstød af stormstyrke og en krap sø giver problemer om bord på en dansk fiskekutter. Skipperen beslutter, at den 5 mand store besætning skal gå fra borde øjeblikkeligt.

Inden han forlader skibet sender han et nødopkald til Lyngby Radio, der straks alarmerer Søværnets Operative Kommando. Det udløser en hektisk aktivitet i Joint Rescue Coordination Center (JRCC) i Århus. 

Hvis der er skibe i nærheden, skal de dirigeres hen til kutterens sidst kendte position, og så skal Flyvevåbnets redningshelikoptere alarmeres. Det sker på under et minut, for den vagthavende ved Flyvevåbnets redningsberedskab sidder på den anden side af bordet. I fællesskab følger Søværnets og Flyvevåbnets folk i redningscenteret redningsaktionens udvikling.

Effektiv redningsindsats
Den nævnte situation er fiktiv, men den kan hurtig blive til virkelighed. 1. februar flyttede Flyvevåbnets redningscentral til Århus, for at fusionere med SOKs redningscentral. Resultatet er JRCC Danmark. Det centrale center har ansvaret for alle redningsaktioner til lands og til vands i Danmark.

Målet med det fælles center er, at gøre den danske redningsindsats endnu skarpere. Det kræver til gengæld også, at Søværnets og Flyvevåbnets medarbejdere skal finde fælles fodslag i det daglige.

- Vi har klart været opmærksomme på, at vi kommer fra forskellige virksomhedskulturer. Derfor har vi haft fire seminarer. Alle vagthold har mødt hinanden, og vi har også haft god hjælp og støtte fra Forsvarsakademiet, siger chefen for Operationscentret ved Søværnets Operative Kommando , orlogskaptajn HC. Iversen.

Redningsindsats 2005.

Søværnet havde 365 redningsaktioner i danske farvande.

I samme periode fløj Flyvevåbnet 650 missioner fordelt på redningsaktioner og ambulanceflyvninger.

Samarbejde i højsædet
Til gengæld er fordelene også åbenlyse. Det er betydeligt lettere at koordinere en redningsindsats, hvis man har øjenkontakt med samarbejdspartneren på den anden side af bordet, i stedet for på en telefonlinie.

- Det er mit indtryk, at folk har en god oplevelse af dagligdagen. I første omgang holder vi fast i de gamle rutiner, men vi skal udarbejde nye procedurer, der kan løfte den samlede redningsindsats, siger H.-C. Iversen.