[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Den nye struktur skræddersyer Flyvevåbnets enheder til de nye operative opgaver, der ligger både herhjemme og fjernt fra Danmarks grænser. Allerede sidste år blev den nye wing-struktur implementeret hen ad vejen, men efter nytåret bliver de nye wings officielt erklæret operative. Chefen for Flyvertaktisk Kommando, generalmajor Stig Østergaard Nielsen, markerer begivenhederne ved en parade ved de respektive enheder.  Det sker efter følgende plan:

Fighter Wing Skrydstrup 3. januar 2006.
Alle F-16 kampfly er nu samlet i denne wing.

Combat Support Wing 4. januar 2006.
Enhedens opgave er at støtte flyoperationer i et missionsområde. Combat Support Wing er delt op i enheder, der står for bevogtning og nærforsvar af luftbasen, losning og lastning af fly, lægetjeneste, kommunikation med mere.

Air Control Wing 4. januar 2006.
Enheden varertager operationen af to mobile radarenheder samt to stationære radarhoveder på Bornholm og Skagen. Fra 2008/09 er det planen, at Air Control Wing skal kunne udsendes i internationale missioner med mobilt udstyr.

Expeditionary Air Staff 5. januar 2006.
Enheden kan udsendes til internationale operationer, hvor den blandt andet kan indgå i Natos operationscentre under luftoperationer.

Helikopter Wing Karup 6. januar 2006.
Enheden huser Flyvevåbnets helikoptere, der består af S-61 Sikorsky redningshelikoptere og Fennec. Sidstnævnte flyver blandt andet for politiet, men kan også udsendes til internationale operationer. S-61 Sikorsky bliver afløst af EH-101 Merlin-helikoptere. Disse kan også indsættes til transport af tropper.

Transport wing Aalborg 10. januar 2006.
Enheden har tre C-130J Hercules-transportfly og tre C-604 inspektionsfly. Wing’ens opgaver er transport, Suværænitetshævdelse i Nordatlanten, fiskeriinspektion, flyvninger for kongehuset, havmiljø og lignende.


Til redaktionen.
Yderligere oplysninger kan indhentes hos enhedernes presseofficer.