[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

De såkaldte strategiske transportfly er en kapacitet, som NATO igennem flere år har efterspurgt. De kommende fly vil have en løfteevne, der er ca. fem gange større end de nuværende danske Hercules-fly.

Den danske andel på 200 flyvetimer om året skal primært anvendes til forsvarets deltagelse i internationale operationer. Men flyene vil også kunne anvendes til fx nødhjælp i forbindelse med naturkatastrofer og lignende.” Udover Danmark medvirker Bulgarien, Estland, Holland, Italien, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og USA i anskaffelsen.

Det er forventningen, at det første fly kan være klart allerede i 2007. De øvrige to fly følger i årene derefter. Flyene skal bemandes af personel fra de deltagende lande. Det er planen, at Danmark finansierer ca. 1/5 af det tredje transportfly, når det leveres i 2009. Den danske andel i projektet svarer til 200 flyvetimer om året.

Indtil 2009 vil Danmark få dækket sit behov for strategisk lufttransport igennem sit partnerskab med seksten andre NATO- og EU-lande, som har chartret seks ukrainske transportfly - det såkaldte SALIS-samarbejde. Danmark har sammen med 15 andre lande lejet seks ukrainske transportfly af typen Antonov 124-100. Sidst de blev brugt var da Flyvevåbnet i begyndelsen af maj måned støttede hæren i f.m. forberedelserne til udsendelse af de danske styrker til Kandahar og Helman provinsen i den sydvestlige del af Afghanistan. Dengang blev der fløjet 2 gange med Antonov-124 og 6 gange med Ilyushin-76 fra Karup til Afghanistan med materiel og ammunition.

- pitn

Se evt indslag, bragt på TV MidtVest den 13 maj 2006
Kæmpe fly over Karup - Flyvevåbnet lejer ukrainsk transportfly

Foto: Boeing Photo