[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Tekst og fotos: Arne Bach Nielsen

Teknikerne skruer, reparerer, måler og maler stadig på de ellers skrottede HAWK-missiler. Nogle forberedes til skrotning i Tyskland, andre til museumsgenstande, og i øjeblikket klargøres cirka 100 missiler, der er solgt til det svenske forsvar. Men det jordbaserede luftforsvar er – eller rettere var – andet og mere end missiler.
Radardelene, køretøjer en masse, containere, generatorer og elektronisk udstyr bliver enten vedligeholdt eller skilt ad for at skrottes.



Flyverspecialist Finn Esmann med HAWK-missilets sprængladning.
- Den er vi ikke autoriseret til at arbejde på, siger han.


Det er folk i den såkaldte Midlertidig Vartnings Organisation (MVO), der pusler om det ’gamle’ udstyr. Organisationen så dagens lys nytårsdag 2006, og var blandt andet egentlig tænkt som en foranstaltning, der skulle afhjælpe situationen for forligsramte medarbejdere i den daværende Kontrol- og Luftforsvarsgruppe (KLG).

Det viste sig hurtigt, at det var en stor mundfuld at afhænde hele HAWK-systemet, og i dag er omkring 40 mennesker ansat i MVO’en. Fysisk går der godt 25 folk i selve MVO’en, der ligger kun et par kilometer fra det nu nedlagte KLG-hovedkvarter ved Roskilde. Andre arbejder ude ved forskellige værksteder og Flyvematerielkommandoen (FMK).
Som chefen, major Henning Christiansen, siger:
- Det er pudsigt, at jeg skal godkende rejseordrer på folk, der arbejder i FMK.



En brøkdel af vognparken, som skal afhændes på den ene eller anden måde.


Her slår tingene ikke gnister
På værkstedet, hvor teknikerne arbejder med de skarpladte missiler, er sikkerheden naturligvis i højsædet. En gnist eller radiosignaler udgør en potentiel risiko for, at det kan gå helt galt.
Derfor skal mobiltelefoner efterlades uden for værkstedet. Alt elektrisk udstyr er jordforbundet, kedeldragterne er af bomuld, der arbejdes med jordforbundet håndledsringe, og endelig går teknikerne på specielle antistatiske gulvmåtter, når de arbejder på missilerne.



Håndledsringen, som flyverspecialist Hans-Kristian Petersen bærer, mens han arbejder på missilet, skal forhindre gnister fra statisk elektricitet.


FAKTA:
MVO-teamet består af HAWK-teknikere, systemteknikere, operativt personel, der hjælper til med af hvert. Dertil kommer administrationsfolk og en elkraft mekaniker.