[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Tekst og fotos: Arne Bach Nielsen

Læger, sygeplejersker og sanitetsassistenter, 12 i alt, er på skolebænken ved Eskadrille 690 i Aalborg. Eskadrillen, der er den udførende del på Medical Evacuation (MEDEVAC), er i færd med at uddanne et nyt hold civile med rådighedskontrakt til at indgå i MEDEVAC-eskadrillen.

Eskadrille 690, der hører ind under Combat Support Wing, har specialisterne til at hente sårede soldater hjem fra udlandet. Den har sine egne ambulancer og hospitalscontainere, der kan sammenlignes med en intensivstue på et hospital.

Vinklen på billedet leder tanken hen på ’den flyvende ambulance'.

Det er nogle ting, der skal tages højde for, når patienttransporten foregår ad luftvejen. Derfor undervises kursisterne i flyvemedicin, flyvesikkerhed, materiellære og missionsplanlægning i de to uger kurset varer.
Derudover skal deltagerne stige om bord i gummibådene, ligesom de får en tur i undertrykskammeret, inden de kan kalde sig flyvende ambulancefolk.

Med på ægte mission
Tirsdag den 10. oktober skubbes en hospitalscontainer ind i Hercules-flyets rummelig bug, hvorefter ambulancen køres ind. Kursisterne følger hele processen, og det gælder om at huske at få alt grejet med.
Under den efterfølgende flyvetur over Vendsyssel udsættes de snart udklækkede MEDEVAC-folk for krabbe drej og G-påvirkninger. Det sker for at give dem en fornemmelse af flyets bevægelser, der kan være kraftige, når der flyves i ufredelige områder.

Efter landing og tankning går turen til Holland. Her er der tale om en ’skarp mission’. En blodproppatient skal transporteres til Danmark, og alle kursisterne deltager i hjemtransporten.
Mere realistisk undervisning findes vel næppe.

G-påvirkningerne på 2,5 synes ikke at skræmme Charlotte Krüger, der er narkosesygeplejerske på Århus Kommunehospital.