[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

"De opgaver vi kan løse om dagen, kan vi også løse om natten", siger Klaus S. Madsen, som er pilot i Flyvevåbnets Eskadrille 724. Han forklarer, at natten faktisk er besætningens bedste ven, fordi det er så ualmindeligt svært at opdage en helikopter på en mørk himmel.
Og netop at forblive uopdaget er vigtigt i mange af helikopterens opgaver. De spænder lige fra taktisk indsættelse af soldater i urolige områder, observation og eftersøgning af kriminelle og trafikkontrol i samarbejde med politiet. I det hele taget yder helikopterne meget hjælp til politiets forskellige enheder.

Lavteknologi på højt plan
Ruten planlægges altid minutiøst, så besætningen på forhånd ved, hvilke farer der er på ruten, og om der er særlige hensyn at tage. 
"Vi prøver så vidt muligt at undgå beboede områder", fortæller Klaus S. Madsen. 
Under flyvning er det observatørens opgave at holde styr på ruten. Han orienterer konstant piloten om kendetegn i terrænet, og særligt rundkørsler er nemme at navigerer efter, fordi den lysende ring er meget nem at genkende fra luften. 
Mørket betyder selvfølgelig også, at det kan være svært at orientere sig, og i en Fennec er der hverken radar eller GPS indbygget. Desuden må piloterne slet ikke være afhængige af den slags teknik, fordi det kan gå i stykker. 
 

Piloten og observatøren har dog såkaldte nightvision-gogles, som forstærker det eksisterende lys fra stjerner, måne og huse flere tusinde gange. Det betyder, at de stort set kan se det samme som i dagslys - bare med enkelte undtagelser. Det er for eksempel umuligt at spotte højspændingsledninger igennem natbrillerne,
"-og i kamp med dem vinder helikopteren aldrig" som Klaus S. Madsen formulerer det.                                                           Derfor flyver helikopteren også kun rigtig lavt i områder, hvor der med sikkerhed ikke er den slags overraskelser.
Når de gerne vil flyve så lavt som muligt, er det fordi risikoen for at blive opdaget af overvågningsudstyr er mindre, jo tættere på jorden helikopteren er. Så flyvehøjden er et kompromis mellem faren for at blive opdaget eller flyve ind ledninger eller master.