[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af kaptajn Torben Jensen, Flyvertaktisk Kommando

Inden Danmark kan rykke ud i verden med et NRF-bidrag, det være sig F-16, C-130 eller Expeditionary Air Staff, skal planlægning af logistikken være i top.
Danmark er som bekendt tilmeldt forskellige perioder inden for Nato’s reaktionsstyrker, eller Nato Response Force (NRF), som er det officielle navn. Perioderne planlægges logistisk et halvt til et helt år før, selve NRF-perioden kan føres ud i virkeligheden.

Den logistiske øvelse Steadfast Move 06, holdt i uge 39 i den tyrkiske by Izmir, ligger til grund for det logistiske 'fodaftryk' vedrørende de af SHAPE opstillede krav synliggjort på (Combined Joint Statement of Requirements, CJSOR) for styrker tilmeldt til NRF. Logistisk fodaftryk betyder alt det logistik, der skal til for at få missionen til virke, lejr, infrastruktur osv.
Øvelsen foretages i et pc-miljø, hvor alle deltagerne kan opdatere hinanden som planerne udvikles.

Samarbejde med indbygget gevinst
Steadfast Move 2006 opbygger Flyvevåbnets  kapaciteter i en detaljeret deployeringsplan (DDP). Planen gør det blandt andet muligt at kunne planlægge strategisk transport til operationsområdet, samt at kunne simulere transporten med andre nationer i et visualiseringsprogram. Denne funktion er nok mest for at kunne danne overblik.
Herud over danner deployeringsplanen grundlaget for de data, der senere skal ligge til grund for den logistiske rapportering til Nato’s hovedkvarter.

Fremadrettet er øvelsen i Izmir en fast del af NRF’s opbygnings- og planlægningsfase. Her koordineres al transport, personel og materiel vedr. den samlede CJSOR for operationsområdet. Det skal forhindre, at der opstår 'flaskehalse', og at eventuelle forsinkelser kan imødekommes ved de store deployeringer. (På øvelsen i år foretages deconflicting af transporten mellem 22 nationer). De foretrukne transportformer er Antonov 124 og RO/RO skibe såsom Tor Anglia og Tor Futura, der er indchartret til Søværnet.

Antonov-124 som skal afhente flyvevåben-materiel i forbindelse med redeployering fra Manas, samt skibet Tor Anglia med samme opgave. Typisk opgave for ADAMS.

Flyvevåbnets gevinst er samarbejdet inden for European Expeditionary Air Wing, forkortet EEAW, der er et samarbejde mellem fem europæiske landes F-16-fly. Her koordineres der, hvad de tilmeldte EEAW-lande skal medbringe af personel og materiel. Herved opnår landene synergi, som medfører besparelse og styrker samarbejdet landene imellem.


FAKTA:
Platformen for planlægningen er en fælles opdateret database ved navn Logistics Functional Area Services (LOGFAS) Herunder benyttelse af programmerne Allied Deployment and Movement System (ADAMS), Logistic Repporting (LOGREP) og Sustainment Planning Module II (SPM II).

FAKTA:
Danmark var under Steadfast Move 2006 repræsenteret ved seniorsergent John Vergo fra Fighter Wing Skrydstrups deployeringsafdeling som operatør, og koordinator/logistisk rapporterings-ansvarlig kaptajn Torben Jensen fra Flyvertaktisk Kommandos intops-logistik og plan.

Torben Jensen (tv) og John Vergo i en stille stund under den ellers hektiske øvelse.