[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Når det handler om moderne luftkrigsførelse, så er doktrinerne ofte, at kampfly indsættes om natten. Derfor er det også noget, som de danske F16 piloter øver.

Det er grunden til, at der er usædvanligt stille i eskadrilleområdet på Flyvestation Skrydstrup. Alle piloter og mange teknikere ligger derhjemme og sover, mens vi andre er på arbejde.  Men i nat går det løs igen.

I flyverkredse går der mange historier om piloter, der pludselig har mistet fornemmelse af hvad der er op og ned i den kulsorte nat. Instrumenterne viser det selvfølgelig, og den kunstige horisont i cockpittet er ikke til at tage fejl af. Men hvis lyset er gået, hvad gør man så? Svaret er Night Vision Goggles (NVG).

Øjne i natten
Det er hjelmmonterede briller med en kraftig lysforstærker. Det betyder faktisk, at piloten får katteøjne og kan se, når det er bælgmørkt. Nu handler det selvfølgelig ikke kun om at konstatere hvad der er op eller ned.

De danske F16 piloter har først og fremmest NVG for at forbedre mulighederne for at indsætte våben fra F16 flyene så præcist som overhovedet muligt. Med de begrænsninger der ligger i, at det ikke er helt naturligt at flyve rundt med tusind kilometer i timen, eller mere, med små fjernsynsskærme foran øjnene.

- Det er noget, man skal vende sig til. Med NVG har vi kun et synsfelt på tredive grader. Samtidigt får vi et meget fladt billede. Dybdesynet forsvinder, siger major Uffe ”GUS” Holstener-Jørgensen, der er chef for Eskadrille 730.

Men på trods af begrænsningerne er NVG et fantastisk redskab for de danske piloter. På en klar dag over Nordsøen, kan man faktisk se lysene til indflyvningen ved Kastrup Lufthavn. Men det er en anden måde at flyve på. Derfor skal alle piloter igennem et længere træningsforløb.

- De skal lære at flyve formationsflyvning og bruge NVG taktisk. Det tager et stykke tid. Her spiller manglen på dybdesyn en væsentlig rolle, siger ”GUS”.

Godt redskab
Samtidigt spiller vægten af de hjelmmonterede goggles en rolle. Selvom det ikke er i kilovis af udrustning, som piloten skal bære på pandebrasken, så bliver udstyret pludseligt meget tungt, når piloterne trækker mange G under heftige manøvrer i det vævre kampfly. Det stresser nakkemusklerne.

- Men selv med de begrænsninger der er i det nuværende system, vil jeg meget nødigt undvære dem. Det handler også i høj grad om sikkerhed. Hvis man bliver tvunget til at forlade flyet i utide om natten, kan man meget hurtigt orientere sig. Det gør også vores overlevelsesevner større i en skarp operation, siger Uffe Holstener-Jørgensen.