[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

I 1926 var flyvningen stadig primitiv set med vore dages øjne. Det at flyve lange distancer var ganske nyt og et populært element i forskellige rekordforsøg.

I Danmark fik kaptajn A.P. Botved fra Flyverkorpset den idé, at foretage en dansk flyvetur via Østaisen til Tokyo. En heldagstur med ruteflyet i dag, men et risikobetonet eventyr dengang.

Endte i rismark

Kl. 11.00 den 16. marts 1926 lettede Kaptajn Botved i R-1 - en af to nye Fokker C.V-maskiner, som det danske Flyverkorps netop havde fået leveret fire måneder forinden.

Med Botved fløj overofficiant C.J.C. Olsen, mens Premierløjtnant H.R.M. Herschend og overofficiant V. Petersen fløj i søstermaskinen R-2.

Sidstnævnte maskine var med et godt stykke af vejen, men kaptajn Botved og hans mekaniker måtte flyve videre alene, da R-2 blev tvunget til at nødlande i en rismark og blev kraftigt beskadiget.

Over Kina besluttede motoren i R-1 så, at nok var nok. Botved og hans mekaniker var naglet til jorden i tre uger før en ny motor var leveret og installeret.

Men den 1. juni 1926 landede Botved og R-1 i Tokyo Lufthavn i Japan. Over to måneder siden afgang, med 17.265 kilometer på triptælleren og efter at have været i luften i 120 timer og 45 minutter.

Den 23. juni kunne kaptajn Botved og hans mekaniker lade sig hylde, da de landede på Kløvermarken ved København under stor festivitas. En milepæl i dansk flyvehistorie var banket solidt fast i mulden.

Læs artikel bragt i bladet Flynyt 2003