[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Tekst Jakob Schultz, Foto Ulrik Samsøe Figen
Artikel bragt i Upfront magasinet nr 1 2006

Det kræver ansvar, teknisk indsigt og ordenssans at være flymekaniker, for intet må overlades til tilfældighederne.

Der er ledninger, rør, dimser og dingenoter så langt øje rækker indeni den F-16 jager, der er skilt ad så den er næsten ukendelig. Den står i en af hangarerne på Flyvestation Skrydstrup, hvor et rutineeftersyn af jageren er i gang. Alt værktøj hænger i sirlig orden. Der er rent og stedet ligner ikke et sted, hvor der udføres mekanikerarbejde.

Rundt om flyet er mekanikerne i gang med at undersøge flyet for fejl. Op mod 200 fejl er der hver gang flyet skal efterses og det sker med faste intervaller efter 50, 100 og 200 timers flyvning. Under flyvningen udsættes en F-16-jager for en enorm påvirkning, som gør at der hurtigt opstår fejl, som konstant skal rettes, så jageren er klar
til at lette.

Derfor er der fast arbejde til Flyvestationens flymekanikere og dem, der er i uddannelse til flymekaniker. Eleverne indgår i den faste stab og er med til at skrue og rette de forskellige fejl på de rigtige F-16 fly.

- I Norge har man et skolefly, men vi mener, at det er bedst at lære faget på de rigtige fly. Det er også dyrt at have et skolefly, som ikke på samme måde modificeres løbende og derfor ikke giver indsigt i den nyeste teknologi. Eleverne arbejder her side om side med de udlærte flymekanikere, forklarer seniorsergent Palle G. Madsen, han er selv flymekaniker og er i dag kursusleder for nye flymekanikerelever, når de kommer fra skoleopholdet i Værløse til praktik i Skrydstrup.
 
En alsidig uddannelse
Den store mængde teoretisk indsigt kombineret med det faglige gør flymekanikeruddannelsen til en proces, hvor man konstant lærer nye ting, som man kan vælge at videreføre som flymekaniker i Forsvaret eller civilt. Flymekanikeruddannelsen i Forsvaret gælder nemlig på lige fod med en civil flymekanikeruddannelse.

- Den her uddannelse er et godt springbræt, hvis man vil have en spændende uddannelse, som udvikler en personligt og som både giver muligheder indenfor Forsvaret og i det civile. Her og nu mangler vi flymekanikerelever, fordi vi skal have et vist antal uddannede mekanikere til at vedligehol de de 48 F-16 jagere, som nu er samlet her på Flyvestation Skrydstrup, siger Palle G. Madsen. Han forklarer:

- Man skal være klar over at man også siger ja til at være en del af Forsvaret. Man er soldat og skal vide, at en del af jobbet, kan være at blive sendt på internationale missioner og øvelser.

Udfordringerne er store
F-16 jageren er trods sine 25 år et fly, der løbende er blevet justeret og modificeret så det i dag stadig er et moderne kampfly.

Den enorme mængde teknik som flyet indeholder er komplekst så der konstant er nye udfordringer for fl ymekanikereleverne. Det er i hvert tilfælde ikke lige så rutinepræget, som at stå på et autoværksted.

- ’Det er anderledes end at stå på et autoværksted. Her kan man godt mærke, at det ikke handler om at tjene penge, men om at intet er overladt til tilfældighederne’.

Fakta om Mekanikeruddannelsen


Flymekanikeruddannelsen ved Flyvevåbnets Specialskole i Værløse er den mest moderne flymekanikeruddannelse, der findes i Europa. idet Flyvevåbnet er godkendt til at gennemføre uddannelsen efter et sæt internationale regler fastsat af European Aviation Safety Agency (EASA).

Uddannelsen består af 14 måneders teori på Flyvevåbnets specialskole i Værløse, efterfulgt af 12 måneders praktik på en flyvestation, afhængig af dit valg af tjenestested ved optagelsesprøven. Man kan vælge mellem Flyvestation Ålborg, Karup og Skrydstrup, hvilket afhænger af Forsvarets behov, og om man vil arbejde med F-16, helikoptere eller Hercules fly.

Vælger man uddannelsen, binder man sig for seks år og man forpligter sig til at deltage i tjeneste uden for landets grænser.

- Det synes jeg er fascine rende og samtidig er det en stor udfordring at skrue på en F-16 i forhold til at reparere en bil, siger Ole Andersen, der er i gang med uddannelsen. Morten Nielsen, der er også er uddannet automekaniker, er enig:

- Det her er mere udfordrende, for jeg kommer vidt omkring og man skal tænke selv. På et autoværksted kører det meget på rutinen, så der behøver man ikke tænke så meget over tingene. Her skal man slå op i bøgerne for at se præcis, hvordan en opgave skal klares.

- Det er meget mere komplekst og man skal virkelig kunne håndværket. Og så skal du have meget mere disciplin. Her går man efter kvalitet frem for kvantitet, siger Morten Nielsen, der glæder sig til internationale opgaver.

- Det er ikke noget jeg er nervøs for, for vi er jo ikke kamptropper. Vi er bag ved det hele, og da jeg hverken har kæreste eller børn, så vil jeg gerne ud og opleve verden, fortæller Morten Nielsen.

Frank Precht på 23 år er udlært elektronikmekaniker og søgte ind på uddannelsen fordi han gerne vil ind i Forsvaret og samtidig arbejde med det højteknologiske jagerfly.

- ’Skoleopholdet er langt og det er svært stof, men det har været over min forventning at arbejde her, fordi man får lov til at prøve rigtig mange ting’. F-16 er et unikt fly og det kommer du ikke til at arbejde med i det civile.

- Det kræver grundighed, for der er rigtig mange ting, man skal sætte sig ind i. Nogle ting er sværere end andre, så man skal følge godt med for at lære det hele, siger Frank Precht.

Vil du være flymekaniker så klik her    

Upfront er et magasin som Forsvarets Rekruttering udgiver 4 gange om året.