[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

af: Louise Juel Christensen

- Det er så simpelt, at hvis vi er i tvivl, så er vi ikke i tvivl, forklarer chef for Operatinssektionen på Flyveskolen Tage Johannesen– eller TAJ – som hans pilotnavn er.
Dermed skitserer han de barske rammer, som pilotaspiranterne bevæger sig indenfor, når de skal flyve deres final check.
Den afsluttende eksamen på Flyveskolen bestemmer om eleverne kan fortsætte på den dyre del af pilotuddannelsen, der foregår i enten USA eller Canada, alt efter hvilken flytyper eleven skal uddannes til.
Flyveskolen på Flyvestation Karup virker som en kravlegård for de unge pilotspirer, for selvom skolen måske nok lærer eleverne det grundlæggende om flyvning, så er formålet  ikke uddannelse men derimod udvælgelse.
- Vi sender ikke nogen på en 12 millioner kroners uddannelse uden at være sikre på, at de kan klare det, forklarer TAJ.
For to af Flyveskolens elever RIS og ROS – eller Jakob Riegels Sørensen og David Roest, som de hedder rigtigt, var presset fra den kommende eksamen ikke noget, som de tænkte nærmere over.
- Jeg har det sådan, at man ikke skal lægge sit liv efter hvor galt, det kan gå, forklarer ROS og bliver bakket op med et ivrigt nik fra RIS, som også ser positivt på eksamen og resten af uddannelsen, men uddyber
- Men vi er da hele tiden klar over, at alt, hvad vi laver, tæller.

En uddannelse til F-16 pilot varer omkring fem til seks år. Uddannelsen forløber således:

Optagelsesprøve
Sergentuddannelse (seks måneder)
Flyveskolen - uddannelse på T-17 (seks måneder)
Gruppeførerpraktik (en måned)
Officersuddannelse (to år)
Pilotuddannelse i Canada (19 måneder)
Omskoling til F-16 (10-12 måneder)

Flyveskolen giver grunduddannelsen til alle Forsvarets piloter. Omkring fire procent af ansøgerne kommer igennem uddannelsen.
Det svarer til at cirka 40 procent af dem, som starter på Flyveskolen ender med at få den gyldne vinge på brystet.