[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af OS Bent Jørgensen, Havmiljøspecialist, Air Transport Wing Aalborg

Flyets SLAR-radar viste at skibet udledte en oliestribe på ca. 5,5x0,5 KM i Nordsøen ud for Hanstholm. Ved anråb nægtede vagthavende på skibet ethvert kendskab til udledning af olie.

Søværnets Operative Kommando anmodede de tyske myndigheder om at foretaget en såkaldt Port State Control af skibet ved anløb af Hamburg. Her blev der taget prøver af olie ombord og det viste sig endvidere, at en lastetank ombord blev brugt til ulovlig lagring af affald (sludge).

Prøver taget af udledningen i Nordsøen viste sig kun at indeholde vand, men på grund af indicier (SLAR-billede og infrarøde videooptagelser), præsenteret ved vidneforklaring af en Systemoperatør fra Flyvevåbnets miljøfly ved retten i Hamburg igår den 4. maj 2006, blev skibsføreren dømt skyldig i ulovlig udledning og ulovlig brug af lastetank.

Han blev idømt 180 dagbøder af EUR 50 for forseelsen i dansk område, og 60 dagbøder for forseelsen med lastetanken i alt EUR 12000 EUR, eller ca. DKK 67000 samt sagens omkostninger.

Billedtekst:
På dette billede fra miljøflyets SLAR-radar ses til venstre den ca. 5,5KM lange oliestribe med skibet i nederste ende. Til højre Jyllands kyst ved Hanstholm.